Sunday, March 8, 2009

mensyukuri nikmatNYA..









kucing.. comelnye.. bila terkenang kembali.. bersyukurnya aku, kerana Allah menciptakan haiwan bernama kucing@cat@qittun ni.. comel, manja, pandai bermain dan lain-lain lagi..alhamdulillah, haiwan ini sekarang menjadi haiwan peliharaan aku dan keluarga di rumah..

tetapi, kadang2 rasa geram gak kat kucing ni,( pernah pecahkan mangkuk kecik kat dapur rumah, sepahkan bakul sampah..huh) tetapi kucing ni kadang-kadang menjadi pengObat kesunyian aku di rumah.. gelagat mereka menghiburkan.. itulah antara nikmat Tuhan kepada manusia, penciptaan haiwan ini bukanlah sesuatu yang sia-sia, sedangkan Rasul kita pun suka pada kucing.. kadang-kadang rasa kasihan juga apabila melihat haiwan secomel ini di biar kelaparan di kedai makan, di kantin-kantin, di tepi jalan, di kawasan perumahan tanpa belas kasihan.. mereka 'mengeow2" meminta makanan..mereka lapar n tak terdaya.. tetapi ada segelintir manusia yang bongkak dan tidak mengendehkan rintihan mereka.. tidak cukup dengan itu, mereka menghalau dan memandang jijik terhadap makluk Allah ini.. nauzubillah.. apa lah salahnya kita menghulurkan secebis makanan buat mereka.. mungkin pahala kita memberi makanan walau sedikit itu la yang Allah pandang dariapda menderma kerana riak.. nauzubillah.. jadi, di bawah ini, saya bawakan satu artikel yang dipetik dr internet.. buat kite semua..

hadith tentang kucing

Al-imam al-Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Umar ra dari Nabi Sallahu’ ’Alaihi Wassalam bersabda, "Seorang wanita memasuki neraka kerana seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangga bumi."

Dalam riwayat di dalam sahih al-Bukhari, "Seorang wanita diseksa kerana seekor kucing yang dia kurung sehingga mati. Dia masuk neraka kerananya. Dia tidak memberinya makan dan minum sewaktu mengurungnya. Dia tidak pula membiarkannya dia makan serangga bumi."

Rasulullah telah melihat wanita yang mengikat kucing ini berada di neraka manakala beliau melihat syurga dan neraka ketika shalat gerhana. Di dalam Shahih al-Bukhari dari Asma binti Abu Bakar ra bahwa Rasulullah Sallahu’ ’Alaihi Wassalam bersabda, "Lalu neraka mendekat kepadaku sehingga aku berkata, 'Ya Rabbi, aku bersama mereka?' Aku melihat seorang wanita. Aku menyangka wanita itu diserang oleh seekor kucing. Aku bertanya, 'Bagaimana ceritanya?' Mereka berkata, 'Dia menahannya sehingga mati kelaparan. Dia tidak memberinya makan dan tidak pula membiarkannya mencari makan." Nafi' berkata, "Menurutku dia berkata, 'Mencari makan dari serangga bumi."

Muslim meriwayatkan dari Jabir hadits Rasulullah yang melihat seorang wanita yang mengikat kucing berada di Neraka. Di dalamnya terdapat keterangan bahawa wanita itu berasal dari Bani Israil. Di dalam riwayat lain disebutkan bahawa wanita itu berasal dari Himyar.

Takhrij hadith

Hadits tentang kucing dalam Shahih al-Bukhari dalam Kitab Bad’il Khalqi, bab”Jika lalat jatuh ke dalam bekas salah seorang daripada kalian” (VI/356), no. 3318, di dalam Kitab Ahaditsil Anbiya’, no. 3482, dan di dalam Kitabul Musaqah, bab keutamaan memberi minum, 5/41, no. 2365.

Hadits ini diriwayatkan oleh Muslim di dalam Shahih-nya dari Abu Hurairah dan Abdullah bin Umar ra di dalam Kitabus Salam, bab ”Diharamkannya membunuh kucing” (4/1760, no. 2242-2243).

Hadits tentang Rasulullah melihat seorang wanita yang mengikat kucing diriwayatkan oleh al-Bukhari di dalam Shahih-nya di dalam Kitabul Adzan dan Asma' binti Abu Bakar (2/231, no. 745) dan Kitabul Musaqah Abdullah, keutamaan memberi minum air (5/41) no. 2364.

Adapun riwayat Muslim tentang Rasulullah melihat wanita yang menyeksa kucing terdapat di dalam Kitabul Khusuf, bab apa yang diperlihatkan kepada Rasulullah dalam shalat Kusuf, 2/622, no. 904.

Penjelasan

Ini adalah kisah wanita Himyariyah Israiliyah yang mengurung seekor kucing, tetapi dia tidak memberinya makan dan minum sehingga kucing itu mati kerana kelaparan dan kehausan. Ini menunjukkan kasarnya sifat wanita itu, betapa buruk akhlaknya, serta tiadanya belas kasih di dalam hatinya. Dia sengaja menyakiti. Jika di dalam hatinya terdapat belas kasihan, nescaya dia melepaskan kucing itu. Dia mengurungnya sepanjang siang dan malam. Kucing berasa haus dan lapar dan meminta dengan suara yang meminta bantuan dan pertolongan. Suara dengan ciri tersendiri yang dikenali oleh orang-orang yang mengenal suara. Akan tetapi, hati wanita ini telah membatu dan tidak terketuk oleh suara pilu kucing itu. Dia tidak menghiraukan harapan dan impiannya. Suara kucing itu semakin lemah, lalu seterusnya menghilang. Kucing itu mati. Ia mengadu kepada Tuhannya tentang kezhaliman manusia yang hatinya keras dan membatu.

Jika wanita ini ingin agar kucing ini tinggal di rumahnya, dia mungkin sahaja memberinya makan dan minum. Rasulullah Sallahu’ ’Alaihi Wassalam telah menyampaikan kepada kita bahwa kita meraih pahala dengan berbuat baik kepada binatang. Jika dia enggan memberinya makan, maka dia harus melepaskannya dan membiarkannya bebas di bumi Allah yang luas. Ia pasti mendapatkan makanan. Lebih-lebih lagi, Allah telah menyediakan rezeki bagi kucing tersebut daripada sisa-sisa makanan orang, begitu pula serangga-serangga yang ditangkapnya.

Perbuatan ini telah memberi kecelakaan kepada wanita tersebut, sehingga dia masuk ke dalam neraka. Rasulullah Sallahu’ ’Alaihi Wassalam melihat kucing itu memburu wanita yang menahannya di neraka. Kesan-kesan cakaran tergores di wajah dan tubuhnya. Beliau melihat itu ketika syurga dan neraka diperlihatkan kepadanya pada saat shalat gerhana.

pengajaran hadith

1. Besarnya dosa orang-orang yang menyeksa binatang dan menyakitinya dengan memukul dan membunuh. Wanita itu masuk neraka kerana dia menjadi sebab kematian seekor kucing.

2. Boleh mengurung binatang seperti kucing, burung, dan sebagainya, jika diberi makan dan minum. Jika tidak mampu atau tidak mahu, maka hendakah melepaskannya dan membiarkannya pergi di bumi Allah yang luas untuk mencari rezekinya sendiri.

3. Di Akhirat, manusia diadzab sesuai dengan perbuatannya di dunia. Wanita ini diserang oleh seekor kucing di Neraka dengan mencakari tubuhnya.


No comments: