Monday, March 23, 2009

::Strategi Musuh Menentang Islam- skop Pendidikan -::


musuh Islam..


ana agak tertarik melihat sebuah buku yang dipinjam oleh roomate ana, bertajuk.. Strategi Musuh menentang Islam. tajuknya sahaja membuatkan hati tertanya2 apakah strategi musuh Islam ini? Sesungguhnya musuh-musuh Islam ini memang tak pernah senang hati dengan Islam.. ade je keje jahat yang depa dok buat untuk menghancurkan Islam .. betul tak? tepuk toraks, tanyela iman..



kat sini, ana nak kongsi dengan sahabat2 semua.. tentang buku Strategi Musuh menentang ISLAM ( DR. SA'ADDUDIN SAYYID SALIH), dalam skop Pendidikan.. ( bab 8/muka surat 229).. --> Campurtangan Dalam Sistem Pendidikan di Dunia ISLAM <--- [Mesti Baca]..



- Musuh-musuh Islam tidak memadai dengan hanya memberikan bimbingan dan tunjuk ajar secara terancang kepada pemuda Islam melalui sekolah-sekolah dan universiti2 asing, malah mereka juga turut campurtangan dalam sistem pendidikan di sekolah, dan universiti tempatan. ini dilakukan dengan merangka satu metod pendidikan yang dapat merealisasikan objektif2 yang ingin mereka capai iaitu:

1) mengHAPUSkan matapelajaran AL-QURAN dan AL-SUNNAH dari program pendidikan.

2) menJAHILkan anak2 orang Islam tentang kepentingan pembelajaran BAHASA ARAB dan warisan mereka yang lampau.

- Pihak Kristian telah mengambil peluang dari penjajahan mereka ke atas dunia Islam untuk campurtangan dalam menyediakan sukatan pelajaran sehingga mereka berjaya meletakkan satu metod pembelajaran untuk sekolah2 tempatan dengan memberikan tumpuan terhadap hal-hal berikut.. ( hal ape ek.. teruskan bacaan anda... ) :

1) menjadikan matapelajaran AGAMA ISLAM sebagai matapelajaran kedua ( sekunder ), yang tidak dapat membantu dalam mempengaruhi kejayaan atau kegagalan seseorang pelajar, manakala markah-markahnya tidak pula dicampur ke dalam keseluruhan peperiksaan.

2) menjadikan BAHASA INGGERIS dan BAHASA PERANCIS sebagai bahasa pengantar untuk seluruh matapelajaran bermula dari peringkat sekolah rendah hinggalah ke universiti

3) menumpukan usaha menghidupkan sentimen tanah air dan perkauman yang mengoyak-rabakkan sentimen Islam.

4) mengambil berat secara lebih serius terhadap program-program SUKAN, KEUSAHAWANAN, dan SENI LUKIS berbanding aspek-aspek yang berhubung dengan pengajaran Dinul Islam.

5) mengelolakan matapelajaran sejarah Islam dalam bentuk yang kabur untuk dipelajari oleh para pelajar di samping mengharamkan pengajaran matapelajaran sejarah Islam dalam bentuk yang sebenarnya. sebaliknya, dalam masa yang sama usaha dilakukan untuk meluaskan dalam mendetail lagi bidang pengajaran sejarah Kristian.

6) menyerapkan teori-teori palsu yang tabiatnya bertentangan dengan tuntutan Islam ke dalam ilmu-ilmu biologi, psikologi dan ekonomi.

Inilah rangka kasar method pengajaran oleh pihak Kristian barat ke atas dunia Islam secara umumnya.

.. sebenarnya ade banyak lagi yang terdapat dalam buku ni.. yang jelasnya buku ini menceritakan bagaimana musuh menyelinap masuk ke dalam sistem pendidikan negara Islam terkenal, iaitu Mesir.. pelbagai langkah2 yang musuh2 Allah ini atur dan recana untuk memesongkan umat Islam daripada Islam sendiri..



lord cromer 1895



apa yang menarik, secara ringkasnya, di mesir ini, pada ketika itu, Lord Cromer gabenor inggeris di mesir dan Dunlop, penasihatkementerian di negara itu telah bekerjasama memikirkan startegi untuk menjadikan sistem pendidikan mesir jauh dr sistem Islam.


Dunlop, telah berjaya menggubal sistem pendidikan utk diterapkan di sekolah-sekolah rendah, peralihan dan menengah. di sebalik sistem ini. dunlop laknatullah ini bercita-cita mencabut keyakinan para pemuda Islam terhadap al-Quran. Ungkapan dia yang termahsyur ialah:

" apabila al-quran dan bandar makkah lenyap dari negara2 arab, di kala itu kita akan melihat orang2 arab akan beransur2 menuju ketamadunan"

Dunlop atau nama sebenarnya
Douglas Dunlop ( utk maklumat lanjut tntg manusia ni, open http://en.wikipwdia.org/wiki/Douglas_Dunlop), ni sebenarnya adalah bekas PADERI keluaran kuliah al-Lahut. Dunlop memfokuskan langkah-langkah berikut khusus untuk negara Islam Mesir pada ketika itu. iaitu...

1) menjadikan BAHASA INGGERIS sebagai bahasa pengantar bagi SELURUH cabang Ilmu seperti pendidikan jasmani, sejarah, geografi, dan seni. melalui cara ini beliau berjaya menyempitkan lagi kedudukan bahasa Arab dan berusaha untuk melenyapkannya.

2) mewujudkan matapelajaran agama sebagai mata pelajaran sekunder yang mana kepentingannya, tidak sepenting mempelajari seni lukisan, keusahawanan malah seni tari tempatan juga diajar di kolej2 al-Baliah.

3) mengasingkan isi kandungan buku2 mutola'ah dan bahasa arab dari aspek keagamaan. di mana pihak kementerian pendidikan dan pelajaran mesir berusaha membuang ayat-ayat al-quran dan hadith2 nabi dari buku-buku bacaan berbahasa arab pada tahun 1987...


4) mengambil berat tentang pembelajaran sejarah barat dan mengkajinya secara lebih mendalam. dalam masa yang sama sejarah Islam dicuaikan dan pengajian tentang sejarah Islam dilakukan secara putus-putus..( tidak mendalam sgt, n tidak istiqamah), ringkas dan banyak kesilapan serta kecacatan.. Pengajian tentang sejarah Napoleon, Wilson, Frizer, Nober dan lain-lain pemimpin Kristian Barat di sebar luaskan..




suasan senja di cairo


# sebenarnya, banyak lagi la nak tulis.. tapi, mungkin cukup setakat ini dulu. harapnya sahabat2 dapat membuka minda dan mata terhadap strategi MUSUH menentang ISLAM dalam skop pendidikan ini..

#rasa-rasanya, kalo sahabat2 perasan.. memang ada yang berlaku di negara kita ini tanpa kita sedari, ..tentang isu PPSMI, isu itu ini dan sebagainya..

#semoga sama2 dapat amik iktibar dan pengajaran bersama.. wallahualam..

2 comments:

Saffa Nadiah said...

sera, gambar kat ats tuh org ape? christian ek? die dok kat US ek?

+AnamuSafir+ said...

salam nadiah..eerm..
aa. org amerika memang org kuat sokong zionis..