Thursday, August 13, 2009

H1N1- SELSEMA BABI YANG DIGERUNI?

assalamualaikum warahmatullah..

sesekali nak tulis gak tentang isu semasa ni.. sekarang ni mcm-mcm la bencana, wabak yang terjadi.

baru2 ni ada ribut taufan melanda taiwan.. sebuah perkampungan ni hancuss berderai..
baru2 je ni gak.. dapat berita ust asri vokalis rabbani meninggal akibat serangan jantung.. innalillah..
dan penyakit berjangkit selsema H1N1 yang tidak ada lagi kesudahannya..
beginila.. bila dunia memang sudah akhir-akhir zaman.. banyakla berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan kita.. ye.. sememangnya semua yang berlaku adalah kehendak, Qada Qadar Allah swt..

menyentuh tentang wabak selsema babi ini.. nampaknya di Malaysia angka kematian telah meningkat dari 8 kematian ke 44 kematian.. makin menaik pulak jumlahnya.. nauzubillah.. mudah-mudahan kita semua selamat dari penyakit ini dengan sentiasa menjaga kesihatan diri, menjaga rohani, dan sentiasa berlindung kepada Allah.. walaupun begitu, sekiranya segala ikhtiar telah dilakukan, tetapi takdir Allah kene juga, kite mesti redha dan tabah menerimanya dan berusaha untuk mencegahnya dari terus merebak.

bagi pandangan peribadi.. selsema babi/ h1n1 ini adalah satu peringatan dan bala dari Allah swt kepada umat manusia semua..

di saat Allah melarang memakan babi.. manusia dengan gelojoh menjamah hidangannya..
malahan, di Amerika syarikat sendiri, mereka sanggup menubuhkan kelab "kissing pig".. kanak-kanak pun di ajar untuk jilat dan cium binatang alah ni.. secara x langsung, babi-babi yang selsema pon berjangkit la kat manusia,, n merebakla wabak ini,, nauzubillah.. ( xde binatang lain ke depa nak cium..)

dan tanpa sedar gak, ada makanan-makanan kita yang telah dicampur dengan unsur-unsur babi secara kimia.. kite mungkin tidak sedari, disebabkan itu, kita kene selalu berhati-hati dalam memilih makanan terutamanya makanan yang segera dan di kilangkan dari negara-negara yang diragui status halalnya.

...

2 comments:

FRM said...

i miss h1n1..

Anonymous said...

MISS HINI wafuh.. gawat nie