Friday, December 11, 2009

LamBaian Qatar..


pemandangan hostel lil banat jami'ah qatar

salam.. kaifa halukum jami'an. hu3, dah hampir seminggu lebih 2 hari tak terupdate blog, alhamdulillah, ana bi khair di sini. 2 disember yang lalu, kami, jamaah qatar seramai 10 orang selamat berangkat ke qatar, dan tiba di qatar pada 3 disember.
:-) jemaah mesir pula ada lebih kurang 32 org kot, tak ingat la berapa.. kami pergi bersama-sama dari KLIA, naik Gulf Air,di temani oleh 2 orang ust,:-). Perjalanan dri KLIA ke Bahrain, mengambil masa kira-kira 7-8 jam. memang penat gila la dok dalam kapal terbang. Then, tibanya ke Bahrain, kitorg yang pi Qatar transit kat bahrain selama lebih kurang 4 jam sebelum berlepas ke Doha, Qatar. Then, yang jemaah Mesir plak akan bermalam di hotel bahrain semalaman sebelum diorg berlepas ke mesir pada keesokan harinya,. fuh, memang satu perjalanan yang panjang dan penat..
haha.. ayat mcam skema pulak. hmm.. 'ala kulli hal, alhamdulillah, rzki Allah, saya antara salah seorang la yang terpilih untuk mengikut Kursus Bahasa Arab di negara timur tengah. Rombongan kami di qatar ni, 10 orang je, 6 lelaki, dan 4 perempuan.. :


gambar kami, jemaah qatar bersama ustaz.. :-) erm. azri xde dlm gambar sebab dia yg ambil gambar, he4
( masa kat KLIA)

banin: - huh,, semuanya orang sabahan dan sarawakan.. diorang ni memang terer la bab-bab bahasa arab ni, hehe.. mereka ni terdiri daripada ( he2, saja introduce) , Selamat (ketua), Amin Mulya, Amin Ribang, Azri, Hasim dan Al-piJun@al fil jundiyy..

banat: yang muslimat plak ni 4 org. 2 sabahan, 2 lagi dari semenanjung.. nadzirah (timb ketua), nurul izah, suhaidah dan saya, hehe.. diorg ni sume terer arab. cuma saya aje la yang tak fasih lagi.hmm. yela.. dah 3 tahun tak belajar b.arab sejak habis belajar kat akademi peng,. islam nilampuri, kelantan dulu, ( sbb skrg amik sains gunaan).

di pendekkan cerita, memang best gakla dok cni, tambah2 pulak tengah musim sejuk ( tapi xde salji). sejuk sangat udaranya, waktu malam lagi le sejuk.. kitorg berehat dulu la kat hostel, 6hb dis baru start kelas.. hehe.. mcm2 pengalaman pelik dan memeningkan yang berlaku sepanjang saya dan kengkawan berada di sini. biasa la, kat negara orang, banyak benda yang tak tahu..


Azri bersama sorg adik arab yg comel ( semasa transit di bahrain)

kat cni plak, alhamdulillah ada sorg pelajar malaysia yang amik kursus bahasa arab gak, kak farah namanye, dia lulusan UIA, jadinya sepanjang di sini, kak farah le tempat rujukan kami,, huhu.. n kitorg jumpe sorang lagi pelajar malaysia yang belajar kt Uni qatar ni, Iffah namanyer,(amik kos dakwah) dah kawin dah pon.. sebaya ngn saya, aceece.ade anak sorg.. huhu2..

tentang kelas plak.. best la gak.. tapi ahyanan ana la afham apa yg lecturer ckp.. ckp arab laju gile.. huhu,.. tapi 'ala kulli hal.. kene jugakla biasa2 kan.. kire okla gak.. bolehla faham.. belajar pon cm hepi la gak. classmate saya plak dari pelbagai bangsa dan negara, ada yg dari pilipin, amerika, cape town, india, russia, british, indonesia n len2.. yg dr indoensia, Qanita namanye, dia mmg baik. hehe,. kitorg kwn baik gak la dgn dia, :-)

k, stkt ni je la dulu.. banyak lg le pengalaman menarik .. insyaallah, ade masa saya sambung lg~

adioss~ ma'as salamah :-D

No comments: