Friday, May 14, 2010

statistik anak haram..

huu....

salam.. satu artikel menarik dr emel saya utk dikongsi bersama.. 

STATISTIK ANAK 'haram'
Seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu (2009)
Lebih kurang 2 orang anak luar nikah lahir setiap jam di Malaysia pada tahun lepas sahaja, nauzubiLLAH. .

Statistik dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009, pendaftaran ‘anak luar nikah’ di MALAYSIA ku: ( yang berdaftar)

Kaum
jumlah kes
1
Kaum – kaum lain
91 922
2
MELAYU ( ISLAM)
74 723
3
India
23,696
4
Cina
23,692
74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.
Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat!
Rujukan: Mingguan Malaysia dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

Merujuk kepada khutbah jumaat 9 April 2010.
Khatib menekankan isu dan gejala soasial yang tiada nokhtahnya terutama kes buang bayi dan zina, pada akhir khubah kahatib menyimpulkan jumlah dan statisti anak luar nikah atau anak tidak sah taraf atau lagi buruk sesetengah masyarakat melebal sebagai anak haram, nauzubillah, dan suatu persoalan yang ditimbulkan dan tidak dirungkaikan oleh khatib, iaitu SEKARANG TAHUN 2010, JADI SIAPAKAH MEREKA INI PADA TAHUN 2040?..
Berdasarkan persoalan ini, makmum diminta berfikir dan manjawab soalan berkenaan,
Saya terfikir, siapakah mereka ini? Merujuk kepada  Jumni Nelli, dadi fakulti syariah dan ilmu hokum university Indonesia suska

Status anak diluar nikah, disamakan statusnya dengan anak zina dan anak lian, oleh karena itu maka mempunyai akibat hukum sebagai berikut:
(a). tidak ada hubungan nasab dengan bapaknya. Anak itu hanya mempunyai hubungan nasab dengan ibunya. Bapaknya tidak wajib memeberikan nafkah kepada anak itu, namun secara biologi ia tetap anaknya. Jadi hubungan yang timbul hanyalah secara manusiawi, bukan secara hukum.
(b). tidak ada saling mewaris dengan bapaknya, karena hubungan nasab merupakan salah satu penyebab kerwarisan.
(c). bapak tidak dapat menjadi wali bagi anak diluar nikah. Apabila anak diluar nikah itu kebetulan seorang perempuan dan sudah dewasa lalu akan menikah, maka ia tidak berhak dinikahkan oleh bapak biologisnya.

Mengikut fakta berkenaan, siapakah merea? Layakkah mereka mewarisi harta ‘bapa  mereka’, layakkah mereka menjadi saksi kepada sesuatu hukum hudud? Layakkah mereka waris untuk bapa mereka? Siapakah merea? ..

Sahabat sekalian,, Anak-anak ini tidak bersalah dan beban kesalahan tidaklah ada pada anak-anak ini. Malah jauh sekali untuk menghukum mereka.. Lazimnya dan hakikatnya inilah masyarakat kita. anak luar nikah di pandang cukup jelik dan hina.

Seorang ibu pernah membangkitkan isu ini di radio IKIM, sedikit menjawab persoalan khatib tadi, ibu berkenaan berkata, seramai 74 723 anak luar nikah melayu islam ini akan membesar menjadi kanak-kanak, ramaja dan bakal mendirikan rumah tangga, ia iaitu pada tahun 2040 usia mereka lebih kurang 30 tahun, dan saya sebagai ibu yang mempunya anak yang sah dan dijaga, apakah perasaan  saya apabila anak kesayangan saya ingin berkahwin, dan didapati bakal menantu saya itu adalah anak luar nikah? Apakah status dan keturunan cucu saya nanti? Zalimkah saya jika saya menghalang perkahwinan anak saya ini demi untuk saya menjaga nasab keturunan saya ini?. Dan bagi anak – anak bujang, apakah perasaan mereka bila didapati bakal isteri mereka sudah BERZINA dan mempunyai anak? Siapakah mereka ini?

Maka ditimbulkan persolalan siapakah yang bertanggungjawab dalam gejala ini, Khatib lemparkan suatu ayat dalam surah Ar-rum ayat 21 yang berbunyi:

“Dan diantara tanda-tanda kekuasaannya adalah  Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepdanya, dan dijadikannya diantara kamu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikin itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”

Maka jelaslah, masalah ini adalah tanggung jawab KITA sendiri, untuk menjaga kehormatan dan kesucian diri sendiri, isteri, anak-anak dan seluruh ahli keluaga, tundinglah kesalahan pada diri sendiri maka berubahlah, bertaubatlah demi kecintaan dan ketaatan kepada ALLAH.

Allah maha penerima taubat, dalam surah Ar-rum ayat 30

“kembali bertobat kepada-Nya dan bertakwalah kepada-Nya serta dirikanlah salat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan”


p/s: semoga kita dapat ambil ikibar....

4 comments:

K-OWN said...

minat sungguh dia kat en korea nih.. nk sobut namo dio pon tergeliaot liadah pokcik nih.. huhu..

+AnamuSafir+ said...

oh.. saya minat jaejoong je ( je-jung) hehe.. xde la susah nak sebOt ;)) hehe

Muhammad said...

Hmm.. itu yang melahirkan anak.. Yang tidak?? Berapa ratus ribu pula kes zina setiap tahun? Na'udzubillah, ngeri bila difikirkan

+AnamuSafir+ said...

nauzubillah.. inila realiti yg sgt menakutkan..