Friday, April 13, 2018

JOM BERCAMPING! 2018~

seriously? dah masuk bulan April 2018, baru aku nak update blog.



 camping 2018 SKPR..


Assalamualaikum, kali ni aku nak share sikit aktiviti sekolah yang telah dijalankan pada 5 dan 6 April yang lalu.. iaitu Aktiviti Perkhemahan Unit Beruniform. Pada tahun ni, persatuan Puteri Islam yang handle aktiviti ini, bermakna kertas kerja dan segala tok nenek dia dirancang dan diurus oleh cikgu-cikgu Puteri Islam sekolah.

Alhamdulillah sepanjang 2 hari 1 malam ini, aktiviti perkhemahan berjalan dengan baik..walaupon ada sedikit kekalutan yang wujud, tapi dapat diselesaikan dengan bantuan rakan guru yang lain. Apa yang menariknya, tahun ni, salah seorang rakan guru ada menjemput seramai 10 orang pelajar IKTBN Pagoh sebagai Fasilitator bagi membantu dan memberi tunjuk ajar kepada peserta-peserta a.k.a budak2 sekolah aku ni la sepanjang camp ini. 

Personally, aku tabik la dengan 10 orang Fasi ni sebab berjaya melaksanakan tugas dengan baik. Sis respect bro.

Antara pengisian sepanjang perkhemahan adalah..:

1) Larian berhalangan ( ala-ala rancangan america ninja warrior) + latihan Kawad (xde gambar plak)



 


2) Prtandingan Kawad Kaki ( tak sempat nak amik gambar) + Pertandingan Memasak berkumpulan






3) Malam Kebudayaan.. (Pertandingan setiap kumpulan)..
Malangnya, kamera aku tak cukup power untuk mengambil gambar berlatar belakangkan kegelapan.. Walaupun cahaya agak terang jugaklah kat pentas tu. Tema persembahan Lakonan Bisu.. jadi kebanyakkan pserta semua bisu.. haha..buat gaya je.. tapi seriously, tak sangka diorang pon kreatif juga.. cuma..banyak adegan bunuh-bunuh, buli-buli..pahtu insaf,...( idea budak2 ni mcm agak creepy je.)

lepas tu..ada buat panama dance, nyanyi2, ..pegh..siap lah korang.. kejap je lagi semua insaff untuk aktiviti seterusnya..  hihi

 gambar blurr...


4) Makan Malam dan Berbeku.. ( guru-guru, peserta-pserta camp dan semua yang ada kat padang)

5) Penghayatan Malam.. 
   Malam yang penuh keinsafan sambil merenung kelemahan diri. Aspek utama untuk aktiviti ini ialah kejujuran terhadap diri sendiri.. semua peserta termasuk fasi-fasi, dan termasuk aku sekali berdiri di padang beratapkan bintang-bintang di langit. Apa yang paling ditekankan dalam slot ini ialah Solat! Ada peserta yang menangis, dan ramai juga yang lenguh kaki sebab berdiri terlalu lama.. termasuklah aku. Jadi aku pon duduk lah sambil tengok diorang ni menerima tarbiyah daripada ustaz. Aktiviti ini tamat kira2 jam 12.30 pagi. Aku harap semua orang insaf malam tu. :P

6) Aktiviti Tidur yang Tak Macam nak Tido.
Budak-budak ni memang tak tidur la walau dah disuruh tido.. seronok sangat kot dapat duduk khemah, ada yang mengunyah jajan la bagai.. tak kenyang2 lagi agaknya budak2 ni. Fasi-fasi pulak terpaksa dok melayan diorng. haha.. ada yang marah suruh tidur.. padan muka korang budak..kan fasi dah marah. 


7) Qiamulail..
yang ni aku tak join la.. sebab cikgu perempuan tak tidur kat padang. penat wei seharian jaga budak2 ni.. dah la jadi pen. kem komandan.. haha.. (penat ke? :P).. penat tau. sampai jalan dah mcm biawak kene gout. apapun, aku harap budak2 ni insaf sekali lagiii..

8) Next Morning...

-Senaman ringkas

dan the last one is aktiviti khidmat bakti masyarakat. yang ini, setiap kumpulan yang diketuai oleh fasi-fasi akan pergi ke rumah-rumah (yang telah memberi kebenaran) untuk melakukan kerja amal..seperti tolong sapu halaman rumah, cabut rumput atau kerja2 yang bersesuaian. Guru2 pembimbing kumpulan yang berkelapangan pon turut serta sekali. 



 beres...bersih dah halaman rumah.. hehe.. 


9) Penutup dan penyampaian hadiah


 guru besar bagi ucapan~ 


sesi beri hadiah kepada Fasi-fasi IKTN Pagoh
yang ni aku cuma ingat beberapa nama je, Wan, Fadil, Rambo, Roy, Amir, Sahar..yang lain, sorry ..












 budak-budak ni menahan panas..sabar ye


sesi beri hadiah kepada semua kumpulan (ketua kumpulan). Gembira semua dapat hadiah..dan Sijil~




















ucapan akhir daripada fasi~ + sesi bergambar..yg ni aku tak simpan gambar sbb aku yang tolong ambik gambar diorang dgn pserta2 camp guna hp diorang okay .:D.

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA GURU-GURU, PARA IBU BAPA YANG TERLIBAT DALAM MASAK-MEMASAK, FASI-FASI JEMPUTAN, PEKERJA-PEKERJA SWASTA SEKOLAH, KAKITANGAN SEKOLAH, DAN SEMUA YANG TERLIBAT SECARA LANGSUNG, SIARAN LANGSUNG MAHUPUN TIDAK BERLANGSUNG UNTUK AKTIVITI PERKHEMAHAN TAHUN INI  ^___^  JASA KORANG AKAN DIKENANG SAMPAI TAHUN DEPAN.. :-p

TAMAT-

eh.lupa. nama2 setiap kumpulan bertemakan filem P Ramlee. Spt: Kumpulan Ahmad Albab, Bujang Lapok, Doremi, Sarjan Hasan, Anak Bapak, dan tiba2 ada 1 kump ni letak nama SUDIN. ceh..haha..dah ketandusan idea nampaknye. 


gambar bonus. 




geng belakang tabir ninja warrior

No comments: