Wednesday, June 20, 2018

Hari Raya's Stories


Ini pulak kisah raya 2018

raya. raya, raya.. seriously, setahun sekali hari raya ni mcm sekejap je.. eh? dah raya balik.. mcm juge puasa.. ehh..dah habis dah bulan puasa..nampak sangat la masa itu berlalu pantas + atau aku sendiri yang bnyk sia2 kan waktu?? heee..hurm.

raya tahun ini bagi aku simple jer.. Ayah kerja pada hari raya pertama..(xde gambar sekeluarge) pahtu, ayah balik petang sikit, tu pon sebab saudara mara sebelah ayah datang petang tu. Selautan dan segerombolan saudara mara datang beraya di rumah kitorg..  seriously ramai..mcm kenduri.. soalan femes yang biasa diajukan kepada aku ialah "bila nak kawin??", "kawin la cepat.." haha.. aku dah xde jawapan dah untuk soalan tu melainkan jawapannye "insyallaahh.. redho dengan takdir (skrip drama)."

malam raya pertama tu, aku letih gile. kaki sakit .. tertidur la aku lepas maghrib.. solat isyah dekat2 pukul 12.

hari raya ke-2 dan seterusnya..xde apa2 yang menarik melainkan saudara mara datang rumah toklang, and kawan2 ibu datang rumah. aku takde beraya mana2 pon.

benda paling annoying tapi ( sabar) ialah apabila kucing berak dan kencing dalam rumah.. 2 hari berturut-turut. .Hari ini ada taik bawah kerusi ruang tamu (tv). malam esoknye, ada taik dan kencing kat tepi kerusi + terkena dekat tikar ruang tamu utama.. malam tu memang aku tolong ibu bersihkan najis tersebut. tikar yang kat ruang tamu terpaksa dikeluarkan..mop. sabun.. etc...

alhamdulillah..lepas setengah jam settle gitu, ada tetamu datang rumah.. adik kepada kak ipar..
( mujurlah dah bersihkan semuaa)

lepas adik kakak ipar balik.. si adam plak ( anak sedara aku-4 tahun), terpecahkan balang kaca biskut raya.. pap.. berkecai kat ruang tamu tu.. dah kene bersihkan pulak.. abang aku dan ibu yang bersihkan..

selang setengah jam gitu... datang pulak tetamu... kawan ibu.. huhu.. malam tu tak berhenti busy..
yang kelakarnye bila ibu tersilap bagi duit raya kat orang.. hee.. xpela bu, rezeki org tu "(^o^)

:)

tu je la..kisahnyer.

selamat hari raya~

A simple story of puasa..



Kenangan Puasa..

satu petang, selepas balik kerja.. lepas zohor, aku tidur sebab kepenatan..
tidur punya tidur, punye tidur... tetiba aku terjaga.. mcm dah gelap.. 
aku tengok jam.. Oh My Allah.. dah pukul 7 mlm.. ape lagi.. terus pecut aku pi bilik air., ambik wudhuk dan solat asar!.. makanan berbuka semua tak prepare langsung.. aku xde pilihan melainkan masak  maggi..haha..itu je  mknn sedap yang ada dalam simpanan aku kat dapur. lepas berbuka dan solat maghrib..aku keluar juga pi beli nasi :P.
alhamdulillah kenyang gak malam tuu..

sekiann...


Monday, May 14, 2018

..::Coretan PRU-14: Kali Kedua Mengundi..::..


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, 9 Mei yang lalu, aku sudah pun menunaikan tanggungjawab terhadap negara.. a.k.a Mengundi. Ini kali ke-2 aku mengundi.. suasananya memang luarbiasa.. aku balik ke selangor pagi selasa 8 mei.. rasa berdebar-debar menantikan hari esok, macam tunggu kucing nak bersalinn~

Wah..Kampung aku ni memang meriah dengan bendera dan logo parti2 di jalanan. Saingan nampaknya sengit yang melibatkan 4 penjuru di kawasan dun dan parlimen tempat aku ni. 

9 mei, rabu.. aku pergi bersama ibu dan kawan ibu (jiran) pada jam 8.30 pagi. Waktu ni dah ramai orang berpusu2 di pusat mengundi. Kereta dan motor di kiri dan kanan jalan. aku di saluran 4, manakala ibu dan rakan ibu di saluran 2. Pergh.. barisan orang beratur tu..memang panjang lah. Penat dan berpeluh2 berdiri menunggu giliran. Sempat jugaklah aku ternampak dan terjumpa dengan kawan2 sekolah rendah dulu.. antaranya Aidil Ariffin bin Sajari.. (yg ni dia tegur aku dulu, tanya mana saluran 5..sambil terkejut tengok aku.."ehhhhhh.." tapi aku macam x sempat nak beramah mesra, dia dah pegi ke saluran 5). kemudian, aku nampak kawan lagi sorang, tersenyum2 baru lepas mengundi, Rezduan, anak ustazah Salmi.. tapi dia x perasan aku..aku sorokkan muka..hee. pahtu aku nampak Ruzaimi amzar, tengah berjalan nak beratur. dan last sekaliiiii...

aku dah kat depan bilik mengundi a.k.a kelas.. rasa berdebar2 .. petugas pilihanraya panggil aku masuk. cek nama. beliau sebut nama aku dan ic.. aku celop jari telunjuk kiri.. dapat 2 kertas.. pergi ke meja,,,aku bukak kertas tu.. fuh.. bismillahirrahmanirrahim.. aku pangkah X pada 2 kertas undi tu..(guna ic okay..biar lurus ).. dan masukkan dalam kotak lutsinar.. 1 Dun, 1 Parlimen.. sempat juga aku tegur cikgu aku dulu.. "eh cikgu.." ibu Hawa atau cikgu hawa turut ada bertugas dalam bilik mengundi... lepas tu, aku pun keluar dari bilik tu dengan lega.. dan..tiba2

Nama aku dipanggil oleh seseorang! Ya Rabbi.. kawan baik aku tegur..dia petugas juga..tak sangka boleh jumpe..tadi dah tengok, tapi tak berapa nak cam. . Hairatul Husna bt Hairoman.. haihhh..dia ni.. dari dulu sampai sekarang kurus. hehe... rindu betul.. :D sempat borak sekejap..xleh lama, sebab kat luar bilik mengundi..(bising plak nanti).. aku pon chow la dulu, see u again my friend! :) hairatol! :)<3 p="">

siap mengundi!..
tapi ibu dan kawan ibu (cik liah) tak siap lagi.. saluran 2..panjangggg.. aku pon pi beli air dan makanan  yang dijual di luar pusat mengundi.

dalam pukul 10.30 gitu, barulah siap semuanya..

Alhamdulillah...

malam tu, gigihlah aku dan family menunggu keputusan pilihanraya.. lambatnya ya ampun... dah tak larat sangat menunggu..jam 3 lebih aku tidoo.. tapi sebelum tu, memang dah agak Pakatan Harapan menang, sebab jumlah kerusi Parlimen dah melebihi jumlah kerusi Barisan Nasional.

pagi 10 Mei, Sabtu. Thumma Alhamdulillah.. Lahirlah Malaysia Baharu yang menggantikan 60 Tahun tampuk pemerintahan BN. hehe. Bercutilah kita selama 2 hari. Parti Pas pulak dah berkuasa kembali di Terengganu dan Kelantan. Satu kejayaan besar buat rakyat Malaysia dalam membina negara yang lebih baik menuju wawasan 2020.

dan dengan julung2 kalinya.. Perdana Menteri ke-4 pada suatu ketika dahulu,  kini dilantik sekali lagi sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-7, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tahniah :) perdana menteri pertama yang berusia 93 tahun dalam sejarah politik dunia..



berita di saluran Awani 501 memang terbaik!

Menteri besar Selangor masih mengekalkan orang yang sama :)

ehem2.. intai2 juga orang baru dalam parlimen.. Syed Saddiq tu.. napelah cute sangat. (^o^)

"saya cute ke? tapi ramai kata saya hensem hehe" 





ALL THE BEST FOR THE NEW OF MALAYSIA!

APA YANG PENTING ISLAM TETAP DITEGAKKAN!

Wednesday, April 25, 2018

Seindah Cinta semalam

Angin pantai bagaikan menampar-nampar pipi Aicha. Dia leka duduk sendirian di situ. tudung shawl corak-corak bunga tulip terbuai-buai dihembus angin. sesekali dia menyeka airmata yang jatuh membasahi pipi. pasir putih pantai dan ombak biru menjadi temannya saat itu.

Perlahan-lahan Aicha menatap foto kecil berukuran passport. foto itu sedikit kekuningan, agak lusuh dimamah usia.

Hatinya tiba-tiba disayat pilu.

"Kenapa awak tak berterus-terang dulu...?" gumam Aicha sambil menatap foto itu. Ingatannya terhadap seseorang terpapar di ruang mindanya kini. Aicha masih tidak dapat melupakan kisah itu. Barangkali itu kisah cintanya?.. Aicha menangis teresak-esak...

2001

suasana di kampus itu agak tenang. para pelajar kelihatan tekun menelaah pelajaran di sekitar kawasan kampus.  Minggu peperiksaan yang bakal tiba seminggu lagi menjadikan suasana kampus itu sunyi dari riuh-rendah penghuninya. 

di satu sudut perpustakaan, kelihatan seorang gadis sedang tekun belajar. Dia membelek-belek buku yang dibacanya, mulutnya kelihatan muncung. mukanya berkerut. 

"Aih.. tak berapa nak faham la penerangan ni." gadis itu mengeluh sendiri.

gelagatnya diperhatikan oleh seseorang dari jauh..

"Hai...Aicha..Aicha kan?" tegur satu suara.

"hah?..eh..ye, saya, er..awak siapa?" Aicha mendongak sambil sedikit terkejut.

"Opss..sori, saya satu kuliah dengan awak, er.. kuliah Farmakologi..saya Adrian Lee" lelaki itu perkenalkan diri.

Aicha menggaru-garu kepalanya. Adrian Lee? Dia memang tak ingat lelaki itu. Manakan tidak, pelajar yang mengikuti kelas farmakologi bukan sedikit, hampir 150 orang. 

"oh..yeke? maafla, saya tak perasan.. " Aicha tersenyum kelat.

Adrian tersenyum sahaja. Dia berdiri mengadap meja Aicha. Aicha memandang lelaki itu kehairanan. 

"kenapa awak berdiri kat sini?" Aicha melontarkan pertanyaan.

"er..boleh saya duduk sini?' Adrian lekas-lekas menjawab.. Dia segan sebenarnya untuk duduk tanpa meminta izin Aicha.

"La.. duduk jela. kerusi ini bukan milik sapa-sapa" Aicha tersengih memandang Adrian.

Adrian duduk menghadap Aicha. Adrian menunjukkan minat terhadap buku yang dibaca oleh Aicha. dari tadi, dia memerhatikan Aicha yang khusyuk membaca itu. 

"Awak baca apa tu?" soal Adrian. 

"oh, saya baca tentang the method of HLC..x faham pulak" Aicha menunjukkan helaian itu kepada Adrian.

"Oh..awak tak faham yang mana? saya boleh terangkan" Adrian tersenyum. Dia sangat berbesar hati dapat membantu Aicha.

Aicha gembira dengan pelawaan itu. Dia tidak kisah untuk mendapat tunjuk ajar dari Adrian Lee memandangkan Adrian bersungguh-sungguh mengajarnya. Mereka bersama-sama mengulangkaji di perpustakaan sejak hari  itu. 

Aicha bukan tiada kawan yang lain, tetapi dia lebih selesa belajar bersendirian untuk lebih fokus. walaupun dia sedar belajar berkumpulan itu lebih banyak manfaatnya, namun dia lebih suka sendiri. Jika tidak faham, barulah dia bertanya kepada rakannya atau pensyarah secara personal. Itu cara dia belajar sejak di bangku sekolah lagi. Kini Adrian Lee lah yang sering menjadi tempat untuk dirujuk sepanjang minggu peperiksaan. 

satu petang, selepas mereka mengulangkaji bersama di perpustakaan, Adrian mengajak Aicha ke kafetaria. 

"Jom, Aicha, saya belanja awak" ujar Adrian sambil senyuman tak lekang di bibirnya.

"eh..apa pula, awak banyak tunjuk ajar saya, biar saya belanja" Aicha sedikit malu-malu.

"hehe..tak apalah, saya belanja ok? bukan selalu" Ujar Adrian. Penuh yakin.

Aicha hanya senyum dan mengangguk..ok! 

mereka duduk di satu sudut di kafetaria. Minuman dan makanan yang mereka pesan tadi sudah pun dihidangkan di atas meja.

Aicha menghirup air jus tembikai yang ada di depannya. Tanpa dia sedari, Adrian asyik leka memandang Aicha dengan senyuman kecil dibibirnya. Adrian dapat rasakan sesuatu di hatinya.

Ketenangan.

2003..

selepas tamat pengajian, Adrian dan Aicha masing-masing mengikut haluan tersendiri. Aicha bekerja sebagai pegawai sains di hospital kerajaan, manakala Adrian meneruskan perniagaan bapanya di sebuah syarikat terkemuka di ibu kota. Sejak bekerjaya, mereka jarang sekali berhubung, cuma sesekali sahaja.

beep..beep.. bunyi mesej di smartphone Aicha berbunyi. Aicha baru sahaja pulang ke rumah setelah keluar membeli barang-barang di supermarket.

"Hye Aicha. Adrian ni, lama kita tak jumpe, boleh kita jumpa esok?.." Mata Aicha membulat ketika membaca mesej itu. Dia tersenyum sendiri.

"Oh,. Adrian! baru nak text ya, busy betul awak. . nak jumpa? kat mana?" Aicha menekan-nekan keypad smartphoneya.

"kita jumpe kat Taman Botani Putrajaya nak? esok hari minggu kan, i got something for you"..

Aicha hanya membalas "Ok ". Dia juga tak sabar nak bertemu dengan Arian esok.

...................................................................................................................................................................

10.30 pagi, Taman Botani Putrajaya.

Adrian duduk termenung. Dia seperti gelisah menantikan kehadiran Aicha. sekejap-sekejap tangannya membuka dan menutup kotak baldu kecil bewarna merah hati itu.

"macam mana kalau Aicha menolak?" gumamnya. Sudah lama niatnya terpendam. kini dia tak mampu untuk berselindung.

Adrian berdiri dan mundar- mandir di situ. Di bawah gazebo kayu jati berukir  itu dia melepaskan gemuruhnya.

"Adrian! Adrian! " kedengaran suara yang amat dikenali memanggilnya. Adrian lantas menoleh. Aicha berlari-lari anak ke arahnya. Dengan muka yang kepenatan, Aicha meminta maaf atas kelewatannya, keretanya meragam pagi tadi. terpaksalah dia menaiki kenderaan awam. Aicha tidak putus-putus memohon maaf atas kelewatannya.

"Oh,,tak apa-apa, kenapa tak call saya? saya boleh ambil awak" ujar Adrian.

"tak apa..lagipun public transport banyak kat sini" Aicha membalas.

'wah! handsome la awak sekarang, Adrian. macam bisnesman, Apa khabar awak, dah ada makwe ke.. " Aicha saja mengusik Adrian. memang betul, Adrian kelihatan semakin kacak. Dengan baju kot sederhana perang muda, t-shirt putih di dalam, berseluar biru gelap.

"haha..mana ada.. macam ni jela.. takde makwe nak suka kat saya," Adrian tergelak disakat Aicha.

Adrian memandang Aicha yang tersenyum-senyum kerana berjaya mengusiknya. Cantik dimata Adrian melihat Aicha yang berjubah biru gelap, dan bertudung shawl biru muda bercorak bunga pastel itu.

Mereka berborak dan bersembang tentang kerjaya masing-masing. Keduanya sangat gembira dan mulalah mengenangkan kisah-kisah kenangan ketika zaman belajar satu ketika dulu.

cuaca baik pada ketika dan ramai juga pengunjung yang bersiar-siar di Taman Botani waktu itu. Tidak sunyi dan agak meriah sekali. Namun dalam kemeriahan itu, hati Adrian sebenarnya sungguh berdebar-debar. Dia masih teragak-agak untuk menyatakan hasratnya kepada Aicha. Melihatkan Aicha yang sedang rancak bercerita, tangan Adrian meraba-raba kotak baldu yang tersimpan di poket seluarnya itu.

.."Aicha.. saya , saya" agak tergagap Adrian cuba meluahkan rasa hati.

" ya, kenapa awak?" Aicha melihat adrian sedikit kehairanan.

Adrian tersengih sendiri sambil memegang kepalanya yang tidak gatal.

"la..tersengih pulak dia" Aicha tertawa kecil.

"Aicha..sebenarnya.." Adrian cuba mencari kekuatan.

tiba-tiba..

................................................

"Eh..ni Aicha ke?" tegur satu suara. 

Adrian dan Aicha menoleh ke arah suara itu.

"ya..saya.. eh..Zaira kan?" Aicha seakan mengenali sosok itu setelah mengamati wajahnya.

"iya..ni zaira la..! ya ALLAH..rindunya .lama kita tak jumpa kan. " Seronok zaira melontarkan girangnya.

Adrian di situ tersenyum melihat dua gadis itu yang seakan dalam program 'jejak Kasih'.

Zaira, adalah kawan baik Aicha ketika di sekolah menengah dahulu. Selepas tamat SPM, mereka terpisah kerana Zaira melanjutkan pelajarannya ke Universiti Kaherah, Mesir dalam bidang perubatan.

"Aicha, ini husband Aicha ke?" tiba-tiba baru Zaira sedar kehadiran Adrian di situ.

Adrian terkejut seketika kerana pertanyaan itu. Mukanya tiba-tiba merona merah.

Aicha yang ada di situ tertawa kecil dan turut terasa malu,

"Eh. maaf-maaf, Zaira, ini Adrian Lee, kawan saya masa kat Universiti dulu. Kami sekadar kawan la. hehe" Aicha memperkenalkan Adrian kepada Zaira.

"Ohh..hai Adrian, saya Zaira, Maaf tadi saya seronok sangat sebab jumpa Aicha ni" Zaira tersenyum kepada Adrian.

Adrian tersenyum kecil. "Oh, tak apa. lagipun saya pon dah nak balik ni. Tiba-tiba dapat sms ada hal". Adrian menyembunyikan rasa sedihnya bila Aicha memperkenalkannya sebagai kawan sahaja. Tiba-tiba sahaja hasratnya untuk meluahkan rasa cinta kepada Aicha terbantut.

"Eh.. Adrian nak balik dah ke? Apa kata saya belanja kita semua makan kat kafe di situ" Aicha memberi cadangan. Hairan juga kerana Adrian hendak pulang begitu sahaja.

Namun Adrian menolak secara baik. Dia benar-benar ingin pulang kerana ada hal yang mustahak.

"Ok. kalau begitu , next time ok? " Ujar Aicha tersenyum.

Adrian mengangguk sambil senyum kepada Aicha.

"Eh..lupa pula saya ni, Aicha" tiba-tiba Zaira bersuara. Dia memanggil seseorang yang sudah lama memerhatikan gelagat mereka tidak jauh dari situ.

Adrian yang baru sahaja melangkah kaki untuk beredar sempat bertemu mata dengan orang itu. Seorang lelaki, lebih tinggi sedikit daripadanya. Berpakaian kemeja putih kemas, berseluar hitam..sehitam janggutnya yang sejemput di dagunya itu. Mata Adrian dan mata orang itu bertemu dan orang itu tersenyum pada Adrian. Adrian perasan wajah lelaki itu seakan kawan Aicha tadi, Zaira..

"Oh..mungkin ini abang Zaira.."bisik Adrian dalam hati.

Adrian pun tersenyum sekali dan menundukkan sedikit kepalanya.

.................................................................................................

"Aicha..ni abang saya, Hakimi.." Zaira senang sekali memperkenalkan Abangnya, Hakimi kepada Aicha.

"Saya Aicha, kawan Zaira", sedikit bergetar Aicha memperkenalkan dirinya. Sekilas sahaja dia memandang Hakimi. Entah mengapa hatinya terasa lain.

Hakimi mengannguk sambil memandang sekali imbas wajah Aicha. Bibirnya tersenyum sebelum matanya memandang kembali kepada adiknya Zaira.

Dari jauh... sempat Adrian Lee berpaling dan memandang ke arah mereka bertiga yang masih lagi di situ..

Hatinya tiba-tiba berdetik..Lelaki tadi itu seakan sangat sesuai di samping Aicha.. Entah apa yang dia rasa saat itu.. tapi dia sayangkan Aicha... namun luahannya tidak kesampaian saat itu.


2010..

(bersambung..kalau rajin menaip)

Monday, April 16, 2018

A moment with you! a short story..


Assalamualaikum,

Semakin dewasa, seakan kita semakin kurang kawan yang boleh get along with us.

mungkin disebabkan kerjaya kita, masa kita untuk lebih bersuka ria dengan member tak sebanyak ketika zaman belajar dulu.

walauapapun, aku masih bersyukur, dekat area pagoh ni ada 2 orang kawan yang sama masa kat nilampuri dan UM dulu. Wee dan eda! :) * well, ekceli ada sorang lagi, kak dayah, cume lebih rapat ngn dia waktu posting kat johor ni..sebelum ni x kenal pon dia masa belajar UM dulu.. hehe. yang ni memang selalu kitorg keluar lepak sama2 kalau free*

alhamdulillah ada diorang, sedikit sebanyak, dapat juga luangkan waktu untuk berborak2 dan bercerita kisah semasa dan kisah kenangan2 lalu. Memang sungguh rindu zaman muda-muda dulu. takde masalah yang berat2 menghempap otak ni. haha

wee sekarang sedang berbadan dua.. ibu kepada dua anak ini sangat gigih menjalani kehidupannya di pagoh. hujung tahun ni, wee dan keluarganya bakal ke Jepun, kerana mengikut suaminya sambung belajar PHD.. ( wah..seronoknyee)  

Eda pula, sama2 di bidang perguruan cuma dia setahun awal dan bakal bergelar graduan master! :D    i am proud of you.. aku je yang belum lagi nak sambung belajar. hee..n belum bergelar ibu..ahaks.

hari jumaat yang lepas, 14 april, aku keluar berdua-duaan dengan wee. kitorang bersarapan bersama2 di panchor. makan nasi lemak dan beli roti canai.. kitorang bersembang2 hal terkini, politik, kehidupan, dan wat so ever. Dengan keadaan dirinya yang sedang alahan mengandung, dia sanggup luangkan masa lepak ngn aku hee..  sebelum keluar, dia dah siap masak mee goreng untk family dia. 

aku plak suke tengok anak2 wee.. umar dan mariam. comel je. ;) masa mula2 jumpe dulu, diorang agak kekok sebab tak kenal aku..sekrang ni, dah ok dah. hehe. seronok tengok diorang anak beranak.

hmmph.

i wish my problem will vanish forever
i hope we can stay together until the end..(to my dearest friends, eda, wee,,)

..uh..rindu juga kat kawan2 yang lain.. asiyah, ifti, yasmira, pipah.. dalam kebanyakan post2 aku yang dulu, nama2 ni yang selalu aku tulis..hmm..nama2 yang lain..aku tulis dalam hati.