Monday, February 22, 2016

Sambutan Maulidur Rasul SK Paya Redan 2016


Assalamualaikum,
baru- baru ni, sekolah kami ada buat sambutan Maulidur Rasul, agak terlewat kerana ada kekangan masa,  namun alhamdulillah, tanggal 16 Februari 2016 yang lalu- Selasa, dapat juga sekolah kami melaksanakan program tersebut.

Sepanjang  2 tahun saya berada di sekolah itu, ini kali pertama Sambutan Maulidur Rasul dimeriahkan dengan ceramah khas yang disampaikan oleh Finalis Daie Milenia, Ustaz Azam Al-Kankari. Terbaik! murid-murid memang sangat suka dengan cara penyampaian Ust Azam yang santai dan bersahaja sambil menerapkan semangat cintakan Rasul kita :D, 

Cikgu-cikgu asyik tergelak je bila Ust Azam buat kelakar..hehe.. murid-murid apatah lagi. Tapi memang solute la, cara Ust Azam tarik perhatian murid.. bukan senang kan nak bagi murid ni fokus dengar ceramah selama 2 jam.. huhu.. murid sekolah rendah, al-maklumlah :D

Ok, saya kongsikan sikit gambar-gambar sekitar majlis sambutan maulidur rasul di sekolah saya yang bertuah ni.. :-D 

Perarakan sekitar kawasan kampung
 cikgu kamarudin a.k.a cikgu Din bersama murid-murid 

hensem berbaju melayu sambil pegang sepanduk dan bunga manggar..;D 


dah macam hari raya pon ada, comey-comey baju ehh  

 masuk laluan ladang sawit.. xpe, Cikgu Mibashar ada tu, jaga kanak-kanak :D

 Berjalan sambil berselawat.. sambil2 hirup udara pagi yang segar


Ustaz Azam al-Kankari bersama Guru Besar, En Zulkefli, katanye Guru besar pernah ajar ust Azam masa kecik2 dulu?..hee..kira jejak kasih la ni


 semasa memberi ceramah tentang sayangkan Nabi.. opss..ade gak murid yg main, tapi lepas tu Ok dah :-D

 fokus-fokus


rupenye ada jual produk sendiri..ok, saya pon dah rasa, sedap dan rangup ..hee

last sekali, 
cikgu2 ada sesi bergambo dengan ust Azam..~~


sepanjang beliau, beberapa input yang beliau tegaskan kepada murid-murid tentang cara sayang dan cintakan Nabi Muhammad saw.. Antaranya:
1) Ikut Perintah Allah.. terutama sekali Solat. Jangan tinggal Solat dengan sengaja. Jaga aurat.
2) selalu berselawat ke atas Nabi :)
2) Buat baik dengan Ibu bapa.. Hormat.
3) Buat baik dan membantu guru

contoh pamplet yang saya hasilkan utk program maulid :)

simple je..tunjuk 1 side je la.. x lawa sgt hee~

sekian, 
syukran jazilan

0 comments: