Friday, December 31, 2010

Tahun Baru 2011..


Tahun Baru akan tiba..

2011..

2011..

selamat Menyambut Tahun Baru.

aku tinggalkan segala kenangan kebencian di tabir 2010..

farewell.. 

Sunday, December 19, 2010

Alangkah Indah Hidup Jika..



Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat ku tatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerana pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat ku kucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulullah, Ya Habiballah
Tak pernah ku tatap wajahmu
Ya Rasulullah, Ya Habiballah
Kami rindu padamu

Allahumma solli 'alaa Muhammad
Ya Robbi solli 'alaihi wassalim

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat ku dakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya Tuhan saja yang tahu

Ku tahu cintamu kepada umat (Umati umati)
Ku tahu bimbangnya kau tentang kami
Syafaatkan kami

Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Kurniakanlah syafaatmu
 
-Nasyid Raihan- 

Thursday, December 16, 2010

Kisah Kenangan..


Lewat malam itu, aku cube memikirkan sesuatu yang membuatku tersenyum, namun mungkin kerana perkara tersebut tidaklah mendatangkan faedah kepada ku pada masa terdekat ini, lantas aku jadi mengingat hal-hal yang memilukan hati. Sungguh bacaan hati memang tidak tertafsir, kadang-kadang aku juga jadi sedikit keliru. Emosi barangkali. 

Selalunya ada dua perkara yang bisa membuatkan hati aku sedih bila memikirnya; arwah atokku yang ku panggil tokki dan juga kucing-kucing ku yang dah hilang entah ke mana. hehe.. macam lucu je. Tapi mungkin kerana minggu ini sudah lama tidak mencuci mata dengan air mata, hati mungkin sedikit beku, dan kalau teringatkan perkara tersebut, mudahlah untuk menyebakkan hati dan perasaan. 

Terkenangkan kucing, kerana selama aku berada di rumah, aku selalu bermain dengan mereka, memanjakan mereka dan kadang-kadang marah cikit2 pada mereka..iyelah kucing, kadang2 nakal gak. Kalau bosan-bosan aku suka ajak kucing main dalam bilikku dan sering juga jadi peneman ku kala tidur waktu malam. Kadang-kadang rasa juge dia seolah2 mencium kite..hehe..suruh bangun la tu agaknyer.

herm... sedihnya bila kini aku tiada lagi kucing untuk bermain.. lumrah kucing meninggalkan rumah, mungkin pergi mengembara kot, atau mungkin sudah tiada lagi. Orang kata kucing kalau nak mati dia akan pergi dari rumah sebab tak nak tuannya sedih.. itulah yang berlaku kepada aku dan keluarga. Banyak kucing-kucing yang x de. hilang tanpa kesan. Misteri la juga. Lalu timbullah pelbagai spekulasi...Mungkin kucing ni dah jumpe tuan baru, mungkin sesat, mungkin di makan ular ke? (sebab belakang rumah aku kebun), mungkin juge..hehe.tak tahu la kemana.. Tapi memang sweet la bila ibu kata..tak pela, nanti kat syurga kita jumpe semula la dengan kucing2 kita.. memang sedih time tu. my mum also sedih bila ingat kat kucing2 ni.. Kucing yang terakhir hilang ialah si tatam (hitam), sedih..tapi apakan daya..dia dah pergi.. cume aku boleh berharap dia tak apa-apa dan akan balik ke rumah... 
lalu.. berderai-derailah air-air dari mataku.. 'saya rindu kucing saya'.. (Emo tahap tinggi. hehe)

kedua arwah atok..Tokki. apa yang istimewanya atok saya ni? hehe.. sebab dia atok saya la.. sebab itu saya anggap atok saya special ^^,. kalau atok orang lain, orang lain la anggap atok mereka special kan..he2..boleh ke jawab macam tu. ;) ( tadi gune 'aku' , sekarang 'saya' pulak..). Tokki, saya sayang tokki saya tapi saya tak pernah mengungkapkannya.. tetapi saya tahu saya sayang sebab saya rasa kehilangannya. Saya rindu nak salam dengan tokki. Dulu masa tokki sakit, tokki suruh urut2 sikit kaki dan tangan tokki..tokki kata, nanti kalau tokki tak ade, tak boleh urut dah.. sedih..saya menahan sebak. Masa tokki sihat, malam-malam tokki suka tidur kat anjung rumah, menikmati angin malam barangkali. Lepastu, kami (anak beranak) kata, tokki tak takut ke nanti ada puntianak.. huhu.. seram ler juger. Tokki kata dah biasa, tak takut tdo luar. hehe..

Tokki pekebun tegar. Tokki tanam nanas, kelapa sawit, rambutan dan lain-lain. Kalau nanas dah masak, tokki ambil dan jual kat pekan. Saya dan sepupu pernah tolong tokki jual nanas kat pekan. Kelapa sawit pula tokki upah orang petik dan jual kan, jadi hasilnya dapat la kat tokki dan keluarga. (jual secara kecil-kecilan saje).  Kalau dulu masa saya ada kat rumah, tiap-tiap pagi tokki datang kebun dan berkebun. Sebelum tokki meninggal, tokki tanam jagung. Hasilnya kami makan.. tapi sekarang dah xde orang nak tanam..
Tokki rajin pergi surau, waktu maghrib mesti pergi surau. Subuh pon ya juga. Tokki suka dengar ceramah agama. Tokki suka tengok bola juge. hehe.. 
aik.. rasa macam menulis karangan pendek bertajuk 'Atok saya' pulak..;). 

ibu pesan, selalulah sedekah al fatihah untuk tokki kat sana.. semoga Allah ampunkan dosa-dosa tokki.. amin.
erm.... tokki tak sempat tengok saya balik dari Qatar, saya beli bnyk barang2... kalau tokki ade, saya nak tunjuk..tokki ni gambar2 kite pi qatar..seronokkk.... hurm.. tokki tak sempat tengok kita grad.. tokki kita dah grad...dah dpt ijazah alhamdulillah.. tokki, kite dah keje sekarang.. kan best dapat belanja tokki sempena gaji pertama kita.. (emo kali kedua)

.... sebak memenuhi dada.. Sebenarnya bukan itu yang tokki harapkan. Bukanlah wang dan kemewahan yang tokki harapkan kini.. Tokki mengharapkan sedekah doa untuk menerangi 'rumah' nya sekarang... Itulah doa dari anak-anak yang soleh.. secara tak langsung, apabila teringat tokki..akan teringat juga mati. ya Mati itulah yang sepatutnya diingat... tokki dah rasa mati.. kita??..giliran kite...belum tiba.. tapi akan tibe bila-bila masa...
aku berharap dapat jumpe tokki di sana.. 

Semuanya dalam Kenangan..
yang berlalu telah berlalu..
yang mendatang hadapi dengan tenang...

akhir sekali.. walau macam mana pon Ingat Tuhan la yang paling utama. Ingat dosa-dosa. Airmata yang mengalir kerana takut pd NYA akan menyelamatkan manusia dari api neraka... mungkin ini lah main point yang paling penting kat sini.. 

end..-anamusafir87-

Tuesday, December 14, 2010

Ambillah dunia secara Qana'ah


salah satu nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya..

"Hai anakku..
janganlah engkau condong kepada urusan dunia
dan hatimu selalu disusahkan oleh dunia saja..
kerana..
engkau diciptakan Allah bukanlah untuk
dunia sahaja...
Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina
daripada orang yang terpedaya
dengan dunianya"...

Manusia tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki. Seringkali berasa kekurangan walaupun pelbagai nikmat dunia diperolehi. Semakin di kejar dunia, seolah-olah dunia semakin jauh. Kita berlari dan berlari untuk mengejarnya, seperti fatamorgana yang membayangi sang musafir di padang pasir. Itulah nikmat dunia yang Tuhan ciptakan untuk menguji keampuhan iman manusia. Wang ringgit, perempuan, keluarga dan anak-anak, kerjaya, kemewahan demi kemewahan yang dikecapi bukannya menjadi manusia berasa kaya, tetapi semakin miskin kerana nafsu yang tidak pernah puas. Kerana itu manusia selalu resah jiwanya kerana urusan-urusan dunia yang menyusahkan hati.

Dunia yang dekat ini sebenarnya jauh dan fantasi. Tidak ramai antara manusia yang menyedari bahawa yang paling jauh itulah sebenarnya yang paling dekat, iaitu alam akhirat. Alam kehidupan selepas mati yang seringkali manusia lupakan. Lupa mengumpul bekalan-bekalan ketika di dunia untuk menemaninya di akhirat nanti. Akhirat itulah yang realiti. walau tampak jauh namun tak ubah jaraknya hanya satu garisan di hadapan kita. 

apakah kita bersedia untuk berehat di destinasi terakhir?-kubur-
apakah kita bersedia untuk menempuh lautan manusia yang maha hebat?-padang mahsyar
apakah kita bersedia melangkah titian yang mendebarkan?-titian sirat
apakah kita bersedia untuk menjadi antara 2 penghuni akhirat?-syurga atau neraka
Nafsu jahat manusia akan mengenepikan semua itu.
kerana ia akan membawa hati manusia menjadi jauh dari nikmat dunia.
hanya akal dan hati yang sedar sahaja benar-benar akan berasa gerun memikirkannya.

ya ALLAH...
Sesungguhnya memang diri ini yang akan berhadapan dengan hari yang tiada keraguan itu.
dan sesungguhnya setiap jiwa-jiwa akan merasainya.
urusan dunia kini?..
ambillah secara qanaah..
tidak salah mengambil dunia utk bekalan akhirat.
hanya jangan sampai hati-hati kita menjadi kufur kepada Pencipta Agung..
Allah...

Wednesday, December 1, 2010

Coretan Hati


ingat 5 perkara, sebelum lima perkara:

sihat sebelum sakit,
muda sebelum tua,
kaya sebelum miskin,
lapang sebelum sempit..
hidup sebelum mati...

Hari ini, aku masih sihat..
hari ini, aku masih muda..
hari ini aku masih punya wang...
hari ini masa ku terluang..
hari ini aku masih bernafas..

segala-galanya adalah hari ini.
nikmat Tuhan yang manakah kita sering dusta kan?
nikmat sihat?
waktu sihat kita tidak ingat Allah?tidak sekalipun melaksanakan suruhanNya?
bila dah sakit baru bertatih2 menyebut namaNya..

nikmat muda?
waktu muda kita enjoy bagai nak gila,
beriktiqad bahawa muda hanya sekali, nanti dah tua baru nak beramal?
bila dah tua, sakit pon bertambah, amalan pon tak terbuat..

nikmat kaya?
waktu kaya kita boros, berlebihan serta membazir,
sedekah pula jarang sekali malah sombong dengan apa yg ade?
bila dah miskin baru meminta-minta, hutang keliling pinggang..

nikmat lapang?
kita duduk saja-saja, lepak-lepak tak kira masa,
gelak-gelak bersukaria, solat pun entah ke mana..happy go lucky katanya,
bila waktu terdesak, hidup pula tak tentu hala, masalah datang bertimpa,
baru menyesal tak kira masa..
terasa nak ulangi kembali zaman belia..

nikmat hidup?
rasa macam hidup selamanya, bila mati konfirm syurga,
sama mcm tadi, beriktiqad hidup hanya sekali..
bila dah mati.... penyesalan konfirm tak berguna lagi,
bila tempat yang dijanjikan dah diperlihatkan depan mata..
meronta2 nak pulang kedunia..
tapi apa kan daya.. 

..

we just have to Open our eyes, our heart and our mind..

..
oh..anamusafir bercoret lagi..coret-coret dalam blog sepanjang lembaran maya ini,
supaya blog dia ni sentiasa di update selagi dia masih sihat, masih muda, masih kuat, masih lapang, dan selagi dia masih hidup.. Kalau dia dah mati, tak mungkin la dia boleh update kan kan?? :), so.. kalau dia dah takde pon semua ni jadi kenangan sampai la dunia ni musnah dan hancurr.. selagi coret2 die ni ada yg baik, amik la , kalo ade yg ntah ape-apa tu, jangan amik okayy?

sebenarnye tgh boring nie..hari pula disirami hujan, mendung, kelam, sejuk.. tiba2 pula sistem tubuh macam down sikit..imun turun sikit kot..suhu naik 1 darjah celcius agaknyer.. Sekarang dah masuk disember.. penghujung tahun...

anda tahu apa yg ada di penghujung tahun???
tahu?

penghujung tahun menandakan kita dah nak habis tahun 2010 la.. hehe
dan insyaallah bakal masuk tahun baru 2011..masihi
kalau awal muharam pula jatuh pada 7 disember ni, dah dekat dah.. tahun baru juger..
so.. angka umur pon dah bertambah.. makin veteran la nampaknyerrr...
ha2...
okla.. Selamat Menghabiskan Penghujung Tahun anda dengan jayanya..
kalo ada azam tahun 2010 yang belum terlunas lagi..sila2 lah lunaskan, ada masa lagi 30 hari..
hee..
all the best~

Salam Musim Sejuk 2010 bagi negara2 yg ada salji..

-anamusafir87-

Sunday, November 21, 2010

SMS yg membawa PADAH..



Assalamualaikum.. 
Pe kabar semua? Sihat ke harini.. banyak makan daging??? he2...raya haji la katakan,murah  rzki dapat daging korban.. so, hari ni saya nak share satu peringatan yang penting buat kita semua. Artikel ringkas dari Facebook.... Bagi remaja yang sedang bercouple atau sedang berjinak2 nak bercouple atau yg belum bercouple, meh la baca ni skejap buat peringatan bersama... Prevention is better than cure rite?..

sumber:http://www.facebook.com/profile.php?id=100000047910970#!/note.php?note_id=129296287128935&id=144555412229389
 
Satu lagi pembacaan saya yang membuatkan saya tersentak. SMS ini memang sengaja ditulis dengan penulisan seorang lelaki. Ceritanya memperlihatkan bagaimana seorang muslimat di'rosak' dengan mudah hanya dengan kata-kata manis! Wahai sahabat-sahabatku... Moga Allah peliharamu daripada semua ini....

*****************************************************************
1. salam. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…


2. Trima kasih krn mnerima sy. Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt, tp demi Allah, sy cuba buat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau.. jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. awak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq.. i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer.. awk sayang sape ek? Sape saya dlm hati awk?


6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..mcm x special plk diri sy utk awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni. Pggl syg.. bole ke? Awk pggl sy bi ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan.. just panggilan je..thanks syg.. love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk syg ni mcm x prcaya bi je. Yela, bi just tanya syg pkai apa je kan .. tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat syg ni... .hihihi..

8. Yang bi nak syg tau, sayanglah segalanya utk bi, syg la pmberi semangat utk bi... yang... ..bi harap bi ngan syg xde rahsia lagi ek.. jgn risau..inikan membuktikan bi caring.. so jgn risau..k..yeye. . bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..papai.. mmuahh!


9. Syg..da lama kite msg, leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq yunk! i love u.... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg.. abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm hubungan..la iqra hafiddin..hehe. . sikit sikit je..kih3..

11. Hi syg, watpe 2? Nk ckp sket.. nape syg bwk satu battalion nak jumpa abg?... syg x caye kat abg eh.. huhu..

12. Syg..kite jumpe k?..abg suka syg pakai tudung yg abg beli tu..cam wardina lak..bkn syg x cntk.. just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je.. nnt jumpa nnt syg bwk sorg dah la k..

13. Syg..abg sory ngan apa jd td.. abg trsentuh jari syg td.. Tol gak ckp syg eh, trsentuh xpe..TER.. hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat syg..

14. Thanks jumpa td, syg cntk la.. Ololo..abg romantik sket pun salah ke? Ske abg romantik ek? Hehe.. Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho.. tgk td kwn syg cam ske kat kwn abg je.. senang la kita jumpa pasni..  tgk..Allah memberkati hubungan kite.. syg solat dah ke? Doakan abg skali ek..miss u..

15. syg..just nk tanya.. syg cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh? 50% je... huhu..yang. . just nk tanya..rambut syg panjang x? just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek.. yg abg bg kat syg tu.. syg..bg la gmbr syg special untuk abg yg pakai tudung td 2.. Cntk nye syg..gambar ni nak wat wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. syg cintakan abg berapa percent? Sepenuh hati Thanks syg..love u too.. abg janji, abg akan jaga syg baik2 dan xkan tinggalkan syg...

18. Syg..da lame kita couple kan.. xkan abg pegang tgn pun nak marah.. Syg kan milik abg.. Thank 4 being understanding. .

19. Syg kata Syg cintakan abg sepenuh hati.. kalu gitu..apa buktinya Syg cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG SEBENAR...

**************************************************************************
20. huh!... syg mengndung? tahu kat ne... cube check balik dgn doktor... xkan sekali buat dah mengandung, check balik k..

21. huh! btol la syg mengndung ni?? syg, utk kebaikan kita berdua, lebih baik syg gugurkan kandungan tu.. gugurkan k..

22. Nape plak xnak? xberdosa la klu bunuh benda yang masing xbernyawa.....gugurkan jelah!!! jgn buat masalah bleh x!!


23. xsakitlah!!! nape manje sangat ni! xkan bnda mudah cam tu pun xbleh buat..

24. sori syg, abg xbleh temankan syg ke klinik tu, abg malu klu terserempak dgn family or member, malu la abg klu diorg nmpak abg bwk syg dgn perut syg yg besar tu..

25. Ape!! RM 5,000?? kau yg mengandung... kau cari sendiri la duit nak gugurkan anak tu.. bukan masalah aku.. lantak kau la... bukan masalah aku jgak keluarga kau pulau kau.. kau tu yg bodoh!! kau ingat kau tu cantik sgt?? aku dah xingin kat kau!! pergi mmpos!

26. jgn kol n msg lg bleh x?!.. aku sbuk.. xde masa nk layan kau!...

27.(terputus hubungan)
- wanita itu mati akibat kegagalan proses penguguran..
- si lelaki mencari mangsa baru..
- dan kejadian terus berulang..

ITULAH KEBANYAKAN YANG TERJADI DI DUNIA KITA INI... 
masyaallah~
harap kita x tergolong dalam golongan ni...

#adakah kita pernah menggunakan ayat-ayat diatas mahupun,terjerumus dengan ayat2 manis diatas....
urmmm,renung-renungkan dan ambil iktibar....

Thursday, November 18, 2010

Raye versi 2..

 "mkn daging banyak2 tau..=)"
salam..

kini hari raya kedua bagi umat Islam telah pon tiba..

hari raya aidiladha..@ hari raya haji...atau hari raya korban...

selamat mengenal erti pengorbanan sebenar pada hari raya ini..

kullu 'am wa antum bikhair.. amin..

Sunday, November 7, 2010

saja nak melawak..

Selalunya, kalau korg berjalan-jalan di shopping kompleks atau di tempat2 awam yang ramai orang, korg akan terserempak dgn jurual2 yang ramah dan mesra. Mereka pasti akan membuatkan kita berhenti untuk dengar promosi diorang., selalunya mengambil masa dalam 5-10 minit, atau pun paling lama 1-2 jam. last2 korang pon tak berminat dan xnak beli, dan ini sudah pasti akan membazirkan masa dan air liuh mereka. hehe.. tapi korang boleh buat benda ni beberapa saat atau mint je untuk escape dr mereka bile korang dlm keadaan rushing sgt.. antaranya:

1) Bile korang di sapa oleh jurujual, korang bagitau yang korang dah beli barang tu 3 tahun lepas, padahal tu produk barang yg baru kuar minggu lepas.
2) Bile dioramg tgh promote barang, korang pandang je muka diorg tanpa berkedip, lepas tu sengih2 dan ketawa kuat2,.
3) kalau rushing sangat, masa tgh dipromote, korang buat kelam kabut tgk jam tangan korang dan ketuk2 jam mcm dah hbs bateri.. tak cukup dgn itu, korang tgk jam tgn jurujual dan terus beredar
4) mungkin barang yg dipromote tu sangat best, lantas korang amik barang u dan lari sekuat hati. hehe..
5) bila diorang nak promote barang, korang cakap dah 10 kali korang dipromote barang yang sama
6) kadang2 korang penat berjalan sebb nak rushing, dan di sapa oleh jurujual..korang terus kata.. tak apalah, korang ngntuk sangat sambil tersengih2 kat jurujual tu.
7)atau  korang memang teringin nak beli, tapi korang xcukup duit dan terus bgtau cepat2, jiran nenek korang dah beli, boleh guna brg jiran nenek je,

hehe..~ hnya lawak sahaja._

Tuesday, November 2, 2010

Takutnya...kesian Wanita itu..

-hiasan..-

assalamualaikum, 
salam hari selasa 2 november 2010...
sekadar mahu berkongsi petikan artikel di bawah.

nauzubillah..semoga kita dijauhi daripada perkara berikut.. 

Rasulullah saw ada bersabda, menurut riwayat Muslim:
" Sesungguhnya termasuk ahli neraka ialah perempuan-perempuan berpakaian tetapi telanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang membuat maksiat... mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya..."

Rasulullah saw bersabda lagi..
"Hai Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan dari umatku, di seksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan, lalu aku menangis kerana berat seksaan mereka yang aku lihat. Aku melihat perempuan yang digantung rambutnya serta mendidih otaknya..."

kemudian baginda bersabda lagi..
"wahai anakku, adapun perempuan yang di gantung dengan rambutnya adalah kerana ia tidak menutupi rambutnya dari pandangan lelaki ajnabi (bukan muhrim) "..


Sesungguhnya Rasulullah pernah bersabda : Bahawasanya, perempuan yang sengaja mendedahkan auratnya di khalayak ramai tanpa segan silu; tak kira sama ada dia anak dara, janda atau isteri orang; tua ataupun muda; dia akan dilaknati oleh Allah S.W.T, malaikat2 dan segala makhluk di muka bumi ini sehinggalah perempuan itu diturunkan bala oleh Allah S.W.T. Jika perempuan itu anak dara atau janda maka bapanya akan dipertanggungjawabkan untuk menanggung dosanya. Manakala bagi perempuan yang sudah berkahwin, maka suaminyalah yang akan dipertanggungjawabkan. Surah Al - Nisa ayat 29.

Daripada terjemahan hadis di atas dapatlah dirumuskan bahawa:
Perempuan Islam yang sengaja mendedahkan aurat untuk tatapan umum selain dari suaminya atau muhrimnya, akan diazab dengan siksa yang amat dahsyat bermula dari azab kubur hingga ke azab siksaan api neraka yang amat menyiksakan.

Seperti yang diriwayatkan di dalam Al-Quran, ketika Rasulullah mengembara di Israj Mikraj, baginda ada menyaksikan bagaimana perempuan2 yang mendedahkan aurat itu disiksa dengan penuh azab ketika di dalam kubur di mana buah dada perempuan2 itu dipatuk berulang kali oleh seekor ular yang amat besar dengan matanya yang merah menyala dan menakutkan. Manakala faraj perempuan2 ingkar itu dimasuki oleh kala jengking, lipan dan segala jenis binatang berbisa yang mana ke semuanya akan merobek2 faraj perempuan2 itu sehingga hancur.

Dan ketika Rasulullah melalui kawasan neraka Hawarah, baginda mendapati kesemua perempuan2 yang mendedahkan aurat itu akan digantung buah dada mereka dengan penyangkut besi berapi dengan rambut2 mereka dipakukan di tebing api neraka yang amat panas itu. Tubuh badan mereka akan disalai di dalam api neraka sehingga hangus dan hancur manakala dari faraj mereka keluar lendir berupa nanah yang amat busuk sekali sehingga semua penghuni neraka meminta perempuan2 ini dikeluarkan dari kawasan itu kerana tak tahan dengan bau busuk dari lendir nanah tersebut. Penyiksaan yang penuh sengsara itu sentiasa berulang di mana tubuh badan yang sudah hancur berkecai itu akan terbentuk semula seperti sedia kala dan akhirnya berkecai lagi setelah diazab sedemikian rupa. Rasulullah sampai pengsan apabila melihat penyiksaan yang amat dahsyat dan mengerikan itu.

nauzubillah...

sumber: http://www.hanan.com.my/print.php?sid=1090

erm.. demikian lah antara seksaan yang akan diterima oleh wanita-wanita yang mendedahkan auratnya. Ini yang di gambarkan oleh Rasulullah saw, kalau yang sebenarnya lagi la mengerikan dan tak sanggup hendak menanggungnya.. Ini bukan fantasi, tetapi realiti yang sebenar2nya..

Oleh itu, kepada kaum wanita, semoga ini memberi peringatan kepada kita semua. Bila lagi masanya kita mahu menutup aurat seperti yang di sarankan agama? Setiap hari kita sentiasa di intai2 oleh malaikat pencabut nyawa..setiap detik bayangan maut selalu mengekori kita. Bimbang jika tidak sempat bertaubat sebelum maut bertandang.


jangalah di dunia ini berasa bangga dengan kecantikan yang ada..tetapi di akhirat kelak  menangis tidak terkata.. 

menyesal dahulu pendapatan...menyesal kemudian tiada gunanyer..


yg dhoifah-anaMusafir-

Wednesday, October 27, 2010

enTRi : Tak tau nak tulis apa, tapi tulisla jugak..

 -fire!fire!...cat fire....- sekadar gimik-

salam hari rabu 27 oktober 2010....

hari ini hari rabu. hari demi hari berlalu dan setiap hari saya melihat kalendar, membelek buku kalendar milik ku yang dibeli pada awal tahun 2010 nie. Nampaknya.. tidak lama lagi tahun 2010 ini akan berakhir.. oh, sekejap je rasanye. Dah lebih 10 bulan kita berada di era 2010. Sepanjang tahun  ni, banyak peristiwa dan pengalaman baru berlaku dalam diri. Ada yang manis, ada yang pahit, dan macam-macam lagi.. bukan saya sorang je, semua orang juga mengalaminya..

...  sesuailah dengan tajuk entri ni: tak tahu nak tulis apa, tapi tulis la juga... daripada tak tahu nak tulis apa, saya tulis jugakla apa yang terlintas di serebrum sy nie..

muQoddimah:

Tahun ini merupakan fasa-fasa peralihan saya dari zaman belajar ke zaman pekerjaan.. (mungkin sesuai ditulis pra-pekerjaan-->zaman pra-pekerjaan sebab kerja sekarang ini sementara jer.. )Kalau di tanya zaman mana paling best? masa belajar ke kerja???? saya jawab..

Kerja!!! hehe.. sebab tak payah nak membaca untuk exam. Boleh tido lena, tak payah stay up.. haa.2.jangan jeles student2 semua.. Tapi siapa kata kerja tak de exam? kalau kerja kerajaan ada la exam  untuk improve ke level yang seterusnya..

tetapi kalau di tanye hati naluri kita.. pastila jawapan paling best ialah zaman belajar. Belajar. Belajar. Menuntut ilmu. fi sabilillah bagi yang niat ikhlas kerana Allah..hmm.. sebenarnya bukan mudah untuk berkata.."saya tuntut ilmu ni ikhlas, kerana Allah shj.. noktah!", kerana hakikatnya, Dia sahaja yang tahu.. 

Kalau semua mahasiswa menuntut ilmu kerana Allah, tak de la mahasiswa yang perangainya macam orang tak belajar... tak beradab, tak tunaikan hak Allah dan manusia.. malas solat, malas ngaji, kedekut ilmu.. tahunya cume nak berjaya atau lulus exam..

Kalau semua mahasiswa menuntut ilmu kerana Allah xde la yang malas ponteng kelas, tak siap assignment, tak hormat guru, mengumpat guru, tipu mak ayah, berpoya-poya dengan kawan2..

Kalau semua mahasiswa menuntut ilmu kerana Allah, tentulah mereka tidak riyak dan bangga dengan ilmu yang ada, berdebat-debat nak tunjuk ilmu siapa lagi banyak, memperlekehkan orang lain sebab rasa hebat dan top serta bermacam2 lagi la.. 

Mungkin kita pernah buat benda-benda di atas.. sebab tu kita belajar pun tak berkat, ilmu yang dapat menjadikan kita semakin sombong atau ilmu yang dapat tak di amalkan malah menjadikan kita  semakin jauh dari Pencipta kita.. hmmm.. 

Inilah mehnah dalam menuntut ilmu wahai kawan2.. saya pun adakalanya begitu. Sukarnya membentuk niat kerana Allah... manusia memang tidak sempurna.. kita kena selalulah perbaiki diri dari semasa ke semasa..Insyallah.. Kita ambik contoh macam mana para cendiakawan Islam dulu, mereka sangat menjaga adab dalam menuntut ilmu, ibadah pulak tak tinggal. Mereka ikhlas mencari ilmu dan menyampaikan ilmu kepada orang lain. Sebab tu Islam dulunye gemilang, cemerlang dan terbilang di mata dunia..

:)

Kerja pulak macam mana? (hmm.. macam ni la.. keluar pagi balik petang..) bergantungla kepada jenis pekerjaan yang korang buat.. bab kerja ni sama juge la mcm belajar. kalau belajar kerana Allah,  bekerja pon kerana Allah. insyaallah, mudah2an.. kita kene doalah banyak2 supaya Allah pmudahkan urusan kita ni.. 

emm.. tak tahu pulak nak tulis apa dah.. xde bakat menulis la. ha2.. 

 "moo..moo...makan lembu jadi sihat dan kuat!~"

Oh ya, tak lama lagi hari raya haji akan tiba.. bulan november kan? ( 17 nov ini,) so.. selamat menyambut aidil adha kepada segenap manusia semua.. jangan lupa sejarah Nabi Ibrahim bersama anaknya Nabi Ismail. Peristiwa besar dalam sejarah Islam tu. jangan pulak ada yang sembelih ayam buat korban..kesilapan besar tu. he2..nak sembelih kene haiwan yang disyariatkan untuk disembelih sempena hari tersebut. tak ingat? bukak buku  teks pendidikan syariah islam tingkatan 5 balik.. 

kepada yang rombongan haji pula, selamat bakal menunaikan ibadah rukun Islam ke-5, the ultimate of pillar in islam.. haji merupakan ibadah 2 in 1: teori dan amali, kite pergi sendiri ke tanah suci, 
kita rasai sendiri suasana di situ..peristiwa barakah di situ. 

-->pertemuan adam & hawa di arafah,
-->laluan tempat siti hajar berlari2 (safa dan marwa),
-->tempat  nabi ismail di sembelih dan ditukar kepada kibash.. 
-->tempat nabi ibrahim dan keluarganya membina kaabah..
-->tempat lahirnya Nabi kita Muhammad saw dan banyak lagi.. you just name it..

itulah the ultimate ibadah.. Allah bagi kita peluang untuk menjejak kaki ke tanah suci Mekah...
Allah bagi peluang kita rasa sendiri pengorbanan seorang ibu kepada anaknya..
Allah bagi kita peluang merasai pengorbanan seorang ayah kepada keluarganya..
Allah bagi kita peluang merasai kasih sayang seorang suami, seorang isteri, seorang ayah, seorang ibu dan ketaatan seorang anak..subhanaallah...
Allah bagi kita peluang merasai kepanasan rindu di tanah arafah.. 
Allah bagi kita peluang berjumpa dengan saudara2 seagama kita dari pelbagai bangsa..
Allah bagi kita peluang menatap kaabah rumah istimewa Allah..
Allah bagi peluang kita ziarahi makam Nabi.. dan banyak lagi.. you just name it...

kerana itu ibadah haji ini sebenarnya mampu mengubah seseorang menjadi lebih baik..insyaallah.. Haji yang mabrur dan diterima adalah idaman setiap muslim.. InsyaAllah..

:)

baitullahu akbar, Kaabah

PenuTop:

last but not least.. berhati-hati di jalan raya..Anda mampu mengubahnyer! :D~..

hehe.. then, selamat maju jaya semua... hilangkan resah, tambahkan barakah.. Ape yang baik datang dari Allah, yang lemah datang dari diri saya sendiri.. haii..mcm bagi speech kat depan pulak :) Isi bertabur ..so amikla mana yg baik.. insyaallah....

sekian dari -anamusafir yang dhoif-

Monday, October 18, 2010

Tanda2 Pekerjaan dapat keberkatan

 argh!! tired2..-sekadar hiasan blog..

salam.. 

 penat bekerja? bosan? tension dengan kerja2 yang berlambak.. duit mcm tak cukup.. tak disenangi rakan sekerja dan lain2.. pernah ke kita rasa benda2 tersebut.. (jwb dlm hati sudahler. tak yah buat announce kat radio.. hehe)

kerja juga ibadah.. jika niat kita sandarkan kerana Allah iaitu utk mencari redhaNya.. Susah hendak laksanakan..tetapi selalula  tajdid niat kita..perbaharui niat kite..mohon padaNya.. insyaallah.. mudah2an Allah beri kite kelapangan dan keilkhlasan dalam kerja yang kita buat...

So.. jom kite sama2 tengok kat bawah ni.. semoga kerja yang kita lakukan dapat keberkatan dariNya.. insyaallah.. :)

Tanda-Tanda Pekerjaan dalam keberkatan ALLAH..

1. Bila duit/ wang/gaji yg kita dapat dibelanjakan ke jalan yang benar.. (bukan utk maksiat)

2. Merasa seronok dengan pekerjaan.. (he2..tp biasanye kalo first time keje rasa tak best, mcm nak resign awal2..lama2 insyaallah ok kan..)

3. tugasannya tidak tergantung dan sentiasa diselesaikan dengan baik..(pendek kata tak bertangguh2 dan bersungguh2 dalam kerja tu)

4. pekerjaan disenangi oleh orang lain.. (kalo kerja kita dok menipu org konfirmla org x suke )

5. sentiasa berasa cukup walaupun hasil/gaji/pendapatan yang diperolehi sikit.. (bsyukur2..)

6. hati merasa tenang dengan hasil yang diperolehi....

yang ke 7 dan  seterusnya maybe korang boleh cari2 sendiri hu2..:P

selamat Maju Jaye... 

:)

sumber: buku diari saye .. hehe

Monday, October 11, 2010

Zikir..Zikir...



بِسْمِ اللهِ رَبِّيَ الله حَسْبِيَ الله تَوَكَّلْتُ عَلَى الله
إِعْتَصَمْتُ بِا الله فَوَّضْتُ أَمْرِيْ إِلَى الله
  مَا شَاءَ الله
لاَ حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِا اللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ

Moga mudah segala urusan,
Diberi pertolongan,
Dijauhkan dari seteru, kejahatan syaitan,manusia n jin.  

salam.. saya mendapat hadiah zikir ini daripada sahabat baru saya..
semoga segala kebaikan itu Allah sahaja yang memberi.. 
amin...

Thursday, September 23, 2010

Diari Hati ..

date: 23 sept 2010
time: 6.37 pm

salam..
sudah lama tidak menjejaki kaki ke akademi kesayangan. mungkin tak lama sangat, hanya hampir 5 bulan. Alhamdulillah pada petang ini kaki dan jasad ini berpeluang ke sana.. tidak banyak yang berbeza.. tetapi keadaan waktu ini agak sunyi.. dahulu, apabila petang2, ramai mahasiswa2 akademi ini yang akan memenuhi ruangan kegiatan siswa.. ada yang study, ada yang sedang mesyuarat atau mungkin ada kelas...

that's it.. akademi pengajian islamku..

di sudut2 ruangan, kelihatan sekelomppok mereka2 yang berbincang untuk menebarluaskan dakwah di bumi ilmu ini...

alhamdulillah, masih ada lagi golongan2 yang meneruskan perjuangan dakwah di sini... yer, itu pasti, kerana kita adalah mata2 rantai perjuangan.. bukan kite yang mendahulukan tetapi kita yang meneruskan perjuangan itu...
erm.. dah lama juga saya tidak bercakap soal perjuangan.. diri ini sebenarnya pernah ditarbiah di medan itu....mungkin sahaja kerana selepas menamatkan pengajian, sangat kurang menginfakkan diri.....

namun..

"di mana bumi di pijak, di situ langit di junjung"
di mana kita berada, di situ Islam di juangkan.. dalam apa cara sekalipun..
dunia realiti luar kampus ini berbeza.. baru sahaja menjejakkan kaki ke dunia realiti.. hati sgt takut..
apakah diri ini mampu mengharungi semua itu. sebagai manusia kita kene terus-menerus berdoa dan memohon kepada Allah.. hanya Dia saja yang dapat memberi rahmat dan pertolongan,...
 
apa yang pasti dunia luar yang kita anggap REALITI ini adalah ILLUSI sahaja..
kerana yang ABADI sudah pasti hari yang telah dijanjikan olehNya.. AKHIRAT kekal selamanya..

-yang masih belajar-..

Wednesday, September 22, 2010

When U feelling Bad....

 U J I A N .. I T U .. M E N G U J I.. K I T A ...namun...

S
E
D
I
H

I
T
U

P
A
S
T
I

H
I
L
A
N
G!

J
G
N

P
U
T
U
S

H
A
R
A
P
A
N!!

K E R A N A ... A L L A H .. S E N T I A SA .. A D A....!!!

Sunday, September 12, 2010

Salam Aidilfitri 1423 H..


selamat hari raya aidilfitri.
maaf zahir batin..
haha.. update cket je..
selamat beraya semua.. 
kullu 'am wa antum bikhair...

Sunday, August 1, 2010

SeLamat Tinggal Sayang..

 "xiah junsu.. jgn sedih, kite ade. hehe.."
salam n alhamdulillah 'ala kulli hallin...

i would like to say.. a million of thankful to my housemate Hajar Ghazali, n her new housemates' members for giving me a quite and peace place for me since i am working as a RA in UMkl.. juga sejutaan kemaafan andai ada khilaf salah..

(hehe.. erm.. diorg baca ke ucapan sy niee.. )

also.. for all members of PGX lab n prof zahurin, kak has, thanks a lot.. this is my second farewell.  hehe..~
i'm apologize for any shortcomings.. thank u for your support..

for graduate to be.. congratulation!.. tomorrow, 2 august until 7 august is the convocation week.. alhamdulillah, sudah dapat menamatkan pelajaran peringkat ijazah dengan jayanyer.. semoga kita sume mendapat masa depan yg baik dan cerah dgn izinNya..amin..

wsalam...-end-

zihan n her cake.. eh.. but our cake too. hehe :)
smoga zihan dpt keje dgn baik di tempat baru..luv u...

Sunday, July 25, 2010

Alasan Orang Tak PUASA!!...

 "yea yea.. lagi lagi 2 minggu nak posa!!" (agak2 ade tak yg cakap mcm ni .. hehehe {selalu org hepi bila nak rayer})

salam..
hujung minggu ini.. saya sangat bosan kat rumah.. bosan sampai rasa mcm nak tido sepanjang hari.. 
bosan2... bosan sgt.. huh... pahtu.. saya jumpe majalah Ujang kat umah ni.. layan la baca ujang., best juga.. lucu.. gelak sorg2 (ehem.. bukan gile ok..).. 
so.. kat cni nak kongsi la, benda lucu tntg alasan org x Posa. hehe.. kan dah nak Ramadhan ni.. so kite sume kene prepare la nak sambut bulan posa. Persediaan mental fizikal itu penting, amalan rohani pulak perlu la di naik tarafkan sempena bulan mulia ini. ganjarannya pula sangatlah banyak.. Itula tanda Allah sayang kat kite sume kan kan =)..
okla.. ni nak share ni.. terpulang la nak baca ke tak. janji saya Update Blog. hu2 ;)

+Alasan Orang Tak Posa+

Gastrik
-inila alasan paling popular dari dulu, kini dan selamonyo. Pado hal skarang ni ubat ape pon dah ade!

Tak Sahur
-Kononnya kalau tak sahur perut tak boleh tahan lapar. Alasan ni lebih kurang macam gastrik jugakla~

Lupa
-alasan ni selalu di guna pakai pada hari pertama puasa. Padahal satu dunio dah tahu bilo nak mule puasa!

Tidur
-kononnya bangun je tido, dah tibe waktu berbuka posa, rupe-rupenya baru masuk waktu Asar!

Tak Cukup Umur
-ni la alasan yang paling mengada-ngada. Umur dah lanjut kata tak cukup umur~

Kerja Teruk
-ni alasan bagi yang kerja berat la ni. Macam keje kat tengah panas terik seperti binaan dan ladang..

Tak Sengaja
-..seperti terkorek taik hidong, atau masa mandi terminum air. Iye la.. dah tahu tak sengajo tak apela. Ini tidak, terus je makan Nasik! ~ haha.. 

Friday, July 23, 2010

Kerajaan Salah, rakyat dihukum..(copy)

salam
copying from harakahdaily.. enjoy.. 


Kerajaan salah, rakyat dihukum
YB V.Sivakumar   
Adakah benar bahawa Malaysia akan muflis pada tahun 2019? Kenyataan ini tidak dibuat oleh YB Lim Kit Siang, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim ataupun YAB Dato Seri Tok Guru Nik Aziz.

Yang mengeluarkan kenyataan ini adalah seorang pemimpin Barisan Nasional sendiri. Seorang menteri di dalam Jabatan Perdana Menteri telah berani tampil ke hadapan untuk memberitahu rakyat negara ini bahawa negara kita akan muflis dalam tempoh 9 tahun lagi. Beliau menyarankan supaya subsidi yang diberikan kepada rakyat ditarik balik untuk menyelamatkan negara.

Menurut Datuk Idris Jala , hanya dengan cara ini kita boleh menyelesaikan masalah ekonomi yang serius dihadapi oleh negara kita. Jika apa yang disebutkan oleh beliau itu adalah benar, siapakah yang bertanggungjawab dalam hal ini?

Negara kita diperintah oleh komponen BN sejak kemerdekaan sehingga ke hari ini. Jika negara kita menghadapi masalah ekonomi yang begitu meruncing, bukankah itu berpunca daripada ketololan dan salah urus kewangan yang dilakukan oleh kerajaan BN. Sudah tentu kita tidak boleh salahkan DAP, PAS, PKR mahupun rakyat dalam hal ini.

Sebagai contoh, jika sebuah syarikat swasta menjadi muflis, salah siapa? Bukankah itu merupakan tanggungjawab pihak pengurusan syarikat tersebut? Jika benar, bagaimana pula sekiranya sebuah negara menjadi muflis? Bukankah itu merupakan tanggungjawab kerajaan yang memerintah negara tersebut.

Dalam hal ini, jelas bahawa kerajaan BN tidak bijak menguruskan kewangan negara. Wang berjuta-juta ringgit dibelanjakan dengan boros tanpa membawa manfaat kepada rakyat. Kita boleh melihat sendiri berpuluh-puluh projek gajah putih telah mengakibatkan wang rakyat dibelanjakan seperti mencurah garam ke dalam laut.

Dimana perginya khazanah hasil mahsul daripada keuntungan petroleum? Rakyat tahu bahawa Petroleum membuat keuntungan berbillion ringgit setiap tahun. Adakah keuntungan Petronas digunakan dengan cara yang berfaedah atau digunakan oleh kerajaan BN untuk kepentingan politik dan membantu kroni-kroninya? Semua pemimpin-pemimpin BN memekap apabila isu ini dibangkitkan.

Ekonomi Malaysia dalam keadaan bahaya bagaikan biduk tiris menanti karam. Malaysia yang kaya dengan sumber alam dikatakan akan menjadi negara muflis dalam 9 tahun lagi jika polisi-polisi sekarang diteruskan. Yang bersalah ialah kerajaan BN, tetapi yang dihukum pula ialah rakyat kerana subsidi yang dinikmati oleh mereka telah ditarik balik. Ini adalah tidak adil kerana orang bersalah terlepas manakala orang yang tidak bersalah terpaksa menanggung hukuman.

Jika kerajaan BN benar-benar jujur dalam mendahulukan rakyat , sudah tentu pemberian subsidi tidak akan ditarik balik. Tetapi, dalam keadaan sebenar BN cakap tak serupa bikin. Sebuah kerajaan kebajikan tidak akan membebankan rakyat dengan polisi-polisi yang menekan seperti ini.

Tanggungjawab sesebuah kerajaan ialah mengenakan cukai daripada golongan kaya raya dan menggunakan wang itu untuk menyediakan kemudahan awam dan memberi subsidi kepada golongan pertengahan dan miskin. Menurut seorang pakar ekonomi yang bernama Paul A. Samuelson, tindakan makruf mengagihkan kekayaan dengan cara ini akan membawa kepada kepuasan sosial yang lebih tinggi dalam masyarakat.

Dalam konteks Malaysia, cukai terus dikenakan tetapi subsidi ditarik balik. Ini bermakna terdapat bocoran yang amat ketara dalam urusan kewangan negara. Tambahan pula kerajaan bercadang untuk mengenakan GST yang akan menambahkan beban rakyat tidak lama lagi.

Beban rakyat seharusnya dipikul oleh kerajaan, tetapi lain pula keadaan di Malaysia, beban kerajaan terpaksa dipikul oleh rakyat. Oleh yang demikian, kita memerlukan satu forsep baru untuk memegang ekonomi negara supaya tidak tersungkur kedalam senarai negara-negara muflis.



p/s: agree!!

Saturday, July 17, 2010

..Bikini Versus Burqa'..

Henry Makow..Ph.D

Salam.. hari ini saya bertemu dengan Henry Makow, di atas.. percaya tak?? huhu. tak la..saya menjumpai satu artikel beliau di internet.. lalu saya membacanya dan tertarik mengenai artikel berkenaan. Beliau dilahrikan di Switzerland pada 12 nov 1949 dan menetap di Ottawa, Kanada. Merupakan seorang penulis, pengkaji teori2 konspirasi dan aktif dalam programe Scruples. Mendapat Ph.D di universiti Toronto pada 1992. (wikipedia).

erm.. tulisan beliau tentang Bikini Vs Burka : The Debauchery of Women .. telah menunjukkan terdapat juga para cerdik pandai europah yang melihat Burka dari sudut positif dan mengkritik pemakaian seksi seperti bikini di kalangan masyarakat America. Artikel tersebut ditulis respon mengenai peperangan yang berlaku di afganistan.

dari sudut positif, beliau melihat pemakaian burka bagi wanita sebenarnya bersifat privasi hanya untuk suami dan ahli keluarga mereka sahaja. ini kerana wanita peranan utamanya adalah di rumah. Wanita sebagai isteri yang mendokong suami, melahirkan, ,mendidik dan membesarkan anak-anak. Itulah fungsi dan peranan wanita secara fitrahnya. 

Berlainan dengan keadaan wanita America yang bebas menonjolkan diri mereka di khalayak ramai. meng'expose' diri mereka dengan berpakaian seksi dan bebas itu hanya untuk menarik perhatian umum dan disukai ramai. Mereka adalah hanya diri mereka dan milik semua orang. Pergaulan bebas dan seks menjadi amalan sebelum mereka mengikat tali perkahwinan. Menurut Henry Makow pergaulan bebas wanita seperti ini la yang dimahukan oleh Amerika untuk melaksanakan rancangan New World Order. Semestinya ini akan merosakkan wanita yang sepatutnya menjadi pendidik anak2.

burka.. 

 yang satu: jelas la haram dalam Islam.. yang lagi satu: tutup semua..
 

walaubagaimana pun, beliau berpendapat kedua2nya iaitu berbikini dan burka adalah ekstrem, maka yang seeloknya adalah pertengahan..

di bawah ini saya bawakan artikel asal beliau: baca dan lebih faham~ :)
By Henry Makow Ph.D.

On my wall, I have a picture of a Muslim woman shrouded in a burka.
Beside it is a picture of an American beauty contestant, wearing nothing but a bikini.
One woman is totally hidden from the public; the other is totally exposed. These two extremes say a great deal about the clash of so-called "civilizations."
The role of woman is at the heart of any culture. Apart from stealing Arab oil, the wars in Iraq and Afghanistan are about stripping Muslims of their religion and culture, exchanging the burka for a bikini.

I am not an expert on the condition of Muslim women and I love feminine beauty too much to advocate the burka here. But I am defending some of the values that the burka represents for me.
For me, the burka represents a woman's consecration to her husband and family. Only they see her.It affirms the privacy, exclusivity and importance of the domestic sphere.
The Muslim woman's focus is her home, the "nest" where her children are born and reared. She is the "home" maker, the taproot that sustains the spiritual life of the family, nurturing and training her children, providing refuge and support to her husband.
In contrast, the bikinied American beauty queen struts practically naked in front of millions on TV. A feminist, she belongs to herself. In practice, paradoxically, she is public property. She belongs to no one and everyone. She shops her body to the highest bidder. She is auctioning herself all of the time.

In America, the cultural measure of a woman's value is her sex appeal. (As this asset depreciates quickly, she is neurotically obsessed with appearance and plagued by weight problems.)
As an adolescent, her role model is Britney Spears, a singer whose act approximates a strip tease. From Britney, she learns that she will be loved only if she gives sex. Thus, she learns to "hook up" furtively rather than to demand patient courtship, love and marriage. As a result, dozens of males know her before her husband does. She loses her innocence, which is a part of her charm. She becomes hardened and calculating. Unable to love, she is unfit to receive her husband's seed.

The feminine personality is founded on the emotional relationship between mother and baby. It is based on nurturing and self-sacrifice. Masculine nature is founded on the relationship between hunter and prey. It is based on aggression and reason.
Feminism deceives women to believe femininity has resulted in "oppression" and they should adopt male behavior instead. The result: a confused and aggressive woman with a large chip on her shoulder, unfit to become a wife or mother.
This is the goal of the NWO social engineers: undermine sexual identity and destroy the family, create social and personal dysfunction, and reduce population. In the "brave new world," women are not supposed to be mothers and progenitors of the race. They are meant to be neutered, autonomous sex objects.

Liberating women is often given as an excuse for the war in Afghanistan. Liberating them to what? To Britney Spears? To low-rise "see-my-thong" pants? To the mutual masturbation that passes for sexuality in America? If they really cared about women, maybe they'd end the war.
Parenthood is the pinnacle of human development. It is the stage when we finally graduate from self-indulgence and become God's surrogates: creating and nurturing new life. The New World Order does not want us to reach this level of maturity. Pornography is the substitute for marriage. We are to remain single: stunted, sex-starved and self-obsessed.
We are not meant to have a permanent "private" life. We are meant to remain lonely and isolated, in a state of perpetual courtship, dependent on consumer products for our identity.

This is especially destructive for woman. Her sexual attraction is a function of her fertility. As fertility declines, so does her sex appeal. If a woman devotes her prime years to becoming "independent," she is not likely to find a permanent mate.
Her long-term personal fulfillment and happiness lies in making marriage and family her first priority.
Feminism is another cruel New World Order hoax that has debauched American women and despoiled Western civilization. It has ruined millions of lives and represents a lethal threat to Islam.

I am not advocating the burka but rather some of the values that it represents, specifically a woman's consecration to her future husband and family, and the modesty and dignity this entails.
The burka and the bikini represent two extremes. The answer lies somewhere in the middle.

oleh itu,  marila kita renung firman Allah Swt yang bermaksud: 

"Katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangan mereka (jangan melihat lelaki janabi) dan memelihara kemaluan mereka (tidak berzina) dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang biasa nampak padanya. Hendaklah mereka menutup (aurat mereka) dengan JILBAB hinggalah menutupi dada mereka dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau anak saudara lelaki saudara lelaki, mereka atau anak lelaki saudara perempuan mereka, atau pelayan lelaki yang sudah tidak ada keinginan syahwat kepada wanita atau kanak-kanak lelaki yang belum mengerti tentang aurat wanita. janganlah kamu menghentakkan kaki agar diketahui (didengari) perhiasan yang mereka sembunyikan (gelang kaki). Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung"
(AnNur: ayat 31)


Imam Az Zahibi dalam Az Zawajir berkata : "Setengah fitnah yang dibuat oleh kaum wanita ialah .. mereka berpakaian yang jarang dan ketat yang menampakkan susuk tubuh mereka kepada lelaki ajnabi (bukan mahram) dengan mereka. Semuanya adalah tabarruj (solekan dan fesyen pakaian) yang dilarang dan dilaknat oleh ALLAH".


Sunday, July 11, 2010

bACK To the TOwn..

salam..
seminggu yang lalu sempat saya menghirup udara segar di kampung..
nyaman. dingin dan jauh dari bumyi bising kenderaan.
seminggu itu telah pergi.. dan kini saya kembali semula ke kota utk melunaskan kerja2 yang perlu diselesaikan..
KL.. aku dtg!!
malas la nak tulis dah. hehe.. tu je la utk kali ini..
smoga hari esok diberi kekuatan menempuh segalanya..

Saturday, July 3, 2010

Terima Kasih PharmaCogenomic Lab..

 love and appreciate others..
salam..
tanggal 2 julai 2010. hari jumaat, secara rasminya saya telah berjaya menamatkan latihan industri saya di jabatan farmakologi selama 2 bulan.. Alhamdulillah.. 
bercampur antara sedih dan gembira.. sedih meninggalkan kawan2 esp yang dah bnyk membantu saya sepanjang LI tersebut.. dan Gembira kerana LI berjalan dgn baik, dah boleh graduate lepas ni..he2..(insyaallah)..
pengalaman tidak boleh dirasai dengan mendengarnya dari orang lain, tetapi pengalaman dapat dirasai ketika kita sendiri menempuh dan melaluinya...
tension, malas, 'ter'rajin (hu2), boring, penat, sedih, gembira; lucu, kene buli? bengang, geram. ketawa ..semuanya ada dalam pengalaman sepanjang 2 bulan tersebut... ;) biasa la tu kan.. setiap hari adalah hari yang baru.. 
adakah kehadiran saya dirasai oleh semua member2 lab? saya tidak tahu..namun sebagai manusia, saya bersyukur kepadaNya, kerana dapat mengenali mereka, perwatakan mereka, keceriaan mereka, kesedihan mereka, bertukar2 cerita dan lain2..
saya hanya menumpang sekejap dalam kehidupan mereka, walaupun begitu saya gembira, kerana  kawan2 melayan saya dgn baik,(tapi tadi saya tulis kene buli? hee...ade la kes2 tertentu..haha)  terharunyer.. biarpon sebenarnya saya jarang juga berbual dgn mereka, kecuali 1-2 org:).. bila ada antara mereka yg buat lucu, saya tersenyum, cerianyer ;) senyum dr hati.. (time tu tgh buat lab work...senyum sorg2. =)
saya juga sering kali segan kalau bertembung dgn Prof, ;) tapi prof sentiasa melemparkan senyumannye, saya pon turut tersenyum..

:'-) sad and sorrow.. but hidup must go on.. 
sa azkuru kulluhum. i will remember all of them..

zihan.. kak haslyna.. ernchi... gareth...shamsul..aizat..kak siti..minoo, renuga,  Prof dan lain2.. thanks.. terima kasih semua!~ semoga kawan2 semua berjaya dgn cemerlang dalam lapangan masing2..amin :) ade rezeki, kite berjumpe kembali..


with all my heart~