Sunday, March 8, 2009

Hari-Hari dalam Hidupku


8 mac 2009..

komputer riba di buka. mata melilau di sudut desktop. folder dokumen di buka. ahh.. assignment itu masih belum siap lagi.. assignment yang lain juga belum disiapkan. maklumat sudah ada, namun masih belum diterjemahkan dalam bentuk format yang diperlukan. agak berterabur tetapi tersusun sedikit. minggu ini agak penuh dengan jadual dan tugasan.. 2 test sedang menanti pada hari selasa dan khamis.. sementara itu, ade beberapa assignment berkumpulan dan perseorangan yang perlu disiapkan minggu ini. erm.. begitulah antara rutin apabila bergelar mahasiswa di universiti.. hidupnya hanya dikelilingi tugasan-tugasan pelajaran..
namun... disebalik title 'mahasiswa' itu, terdapat juga satu tugasan yang lain.. yang.. lebih berat daripada assignment.. erm.. yang memerlukan ketabahan dan penuh ketanggungjawaban, tetapi sering kali tidak tertunai.. namun, masih bersyukur kerana masih ade insan yang selalu peringatkan.. tidak semua orang memahami tugasan ini, bagi mereka yang biasa-biasa..masuk universiti hanya untuk belajar tanpa melibatkan diri dalam sebarang aktiviti. ah!~ tentu sahaja bisa mendapat 4.0 flat..mungkin..


otak masih ligat mengingati peristiwa2 yang berlaku minggu lepas.. antara yang menarik perbualan dengan seorang rakan..( em, lupakan jap soal assignment).. mungkin tidak semua yang berpendapat sama, tetapi katanye.. belajar di universiti ni, seolah-olah melihat siapa yang lebih cepat 'absorb' knowledge, takde maknanye kalo bgitu..( lebih kurang mcm, semata-mata belajar coz nak pointer tinggi, tapi xdpt manfaat).


mungkin juga..


cuba la bayangkan.. 4 bulan bagi satu semester, kita kena belajar 4-6 subjek.. lepastu exam! termengah2 nak counter subjek2 yang banyak untuk 4 bulan~ lalu kita memaksa otak untuk cepat-cepat 'khatam' ilmu.. lalu..akibatnye.. lepas keluar dari dewan peperiksaan.. 'ilmu-ilmu' itu bersepah-sepah di tepi longkang.. di tepi paip bomba.. di tangga-tangga.. dan di tempat-tempat lain lagi.. tapi bukan semua buat begitu, ada la sebahagiannye.. kita boleh lihat sendiri situasi tersebut setelah tamat exam..


begitu juga.. kalu ade adik2 junior yang tanye.. apa yang kite belajar sesi lepas/ nak minta tunjuk ajar ke.. rata-rata kita xtahu.. dan lupe.. begitulah hakikatnye.. ( termasukla aku sendiri.. :-( ).. seolah-olah ilmu itu tidak berada di dada/hati, tetapi berada di buku sahaja..


ah.. sepertinya aku memuhasabah diri sendiri..
dahla keje pon tak siap lagi..


pointer tinggi memang idaman kalbu setiap mahasiswa.. tetapi apa guna pointer tinggi tetapi kita tak dapat amik manfaat dari ilmu itu.. sebenarnye, ada dua situasi berbeza,, cemerlang di atas kertas peperiksaan, dengan cemerlang dengan ilmu yang difahami dan dipraktikkan.. kadang-kadang kita dapat jawab soalan exam itu dengan baik kerana kita telah "menghafal" ilmu berkenaan tanpa pemahaman yang benar-benar jitu dan padu.. ( pendek kata ikut skema jawapan).. ini mungkin berlaku pada sesetengah mahasiswa..


namun, hasil penyerapan ilmu yang aku dapat dalam program SIDANA 09 tempoh hari, salah seorang panel ada berkata,.. ketika beliau menanda kertas jawapan exam student, seolah-olah beliau menanda jawapan beliau sendiri.. ( makna kata, sebijik-sebijik student tulis apa yang beliau ajar) n beliau kata.. boring..baca jawapan sendiri.. seolah-olah mahasiswa tidak mampu mengolah jwapan berdasarkan idealisme dan pendapat sendiri.. ( huhu,.. ni juga mungkin berlaku pada diriku..)


wallahualam.. semoga kita semua terutamanya golongan cerdik pandai mahasiswa/i ini, akan lebih mengerti apa matlamat sebenar mereka masuk ke Universiti ini..


sekadar luahan minda.. silap salah harap ajarkan.

0 comments: