Monday, August 22, 2011

c.e.r.i.t.a. I.m.a.n

assalamualaikum..

sunyi di kala ini..
aku resah sendiri..
ku titip rindu di hati..
hanyalah utk-Mu, Tuhan..

opening song pertandingan nasyid kumpulan kami semasa di nilampuri dulu.. pertandingan nasyid antara majmuah (perempuan sahaja ) yang berlangsung di dewan makan aspuri. Mengimbau kenangan lama memang mengasyikkan. Kadang-kadang rasa seperti tak sangka masa yg lepas tu telah pon aku laluinya...satu tahun demi satu tahun.. sudah pasti aku bisa melaluinya kerana adanya Allah. Tanpa Dia, aku tak dapat teruskan hidup ini...segala pahit manis di sepanjang hidup ini, bukannya mudah untuk aku yg berstatus insan biasa ini . Tapi kerana ada Allah..ada keluarga, rakan-rakan..semuanya menjadi penguat untuk aku teruskan hidup ini..

dan sekarang ini.. tahun ini.. aku masih dan sedang melaluinya.. dengan pelbagai pengalaman baru setiap hari. kadang2 membuatkan aku stress juge.. selalu berperang dengan perasaan sendiri. ...tapi bila difikirkan kembali, ujian yang aku hadapi ini cumelah sedikit berbanding dengan dugaan2 insan lain. apa yang Allah bagi tu..mestilah sesuai dengan kemampuan diri kita kan..just kadang2 kita je yang rasa berat sangat, kerana kita menilai ujian itu dengan nafsu bukan dengan iman. Iman akan selalu terima setiap ujian itu sebagai sesuatu yang positif, nafsu sebaliknya. Diri kita la yang kena mengawal semuanya, antara iman atau nafsu. 

hurm..
iman vs nafsu... ibarat peperangan yang sengit,
perang dunia ke-empat barangkali..

iman perlukan penghijrahan..
dan hijrah itu perlukan kekuatan.

bak lirik lagu..

Andai rasa diri lemah.
di perjalanan hijrahmu
sendirian..tiada mampu
mohonlah pada Tuhanmu..

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah..
di hujungnya.. Hasanah..

masakan iman yang lemah mampu menghijrahkan diri kita..?
sudah tentu tidak..
kita perlukan kekuatan..kekuatan iman, (spritiual), dan kekuatan fizikal untuk melakukan perubahan.
jika spiritual sahaja kuat, tetapi fizikal lemah, hijrah itu terbantut.
jika fizikal sahaja kuat, tetapi spiritual pula lemah..hijrah itu tidak akan konsisten..

macam tula.. 
ah..senang saje aku menaip ni,.
nak pratikkan tu yang mencabar~
so.. fikir2kan dan selamat beramal~ :)

(>.<)

-anamusafir87-


2 comments:

fadhilah ramli said...

salam ya ukhti.
afwan.
masa awk mes, kita dah di kampung.
inshaAllah, di lain kesempatan, kita jumpa ya.
mana-mana pengisian yang baik2, syairah mes fa k.
nanti fa roger pada maziah.
kita keluar sama2 inshaAllah.
:)

kirimkan salam pada mak abah syairah.
bila syairah balik klang?
atau beraya di kampung?

fa

+AnamuSafir+ said...

waalaikmslam fA..oh yeke..hehe..awal balik kampung ^__^, ok, insyaallah, smoga kite diberi kesempatan,:)

kite beraya di kampung, kat klang :)
fa, dikesempatan ni kita nak ucap selamat menyambut syawal, dan kita minta maaf salah n silap kite pd awak,

:) :) jaga diri, jgn main mercun hehe

:)