Friday, August 21, 2009

Perginya seorang atok...

assalamualaikum wbt..

kini..
aku tiada lagi orang yang bergelar datuk...
arwah tok shariff pergi meninggalkan kami sewaktu aku darjah 4.. tp masa tu..aku tak terasa sedih sangat sbb kecik lagi..

kini..

arwah tokki pula yang meninggalkan kami..

al-fatihah untuk tokki..
yang kembali ke rahmatullah pada 19 ogos 2009..
semoga roh tokki dicucuri rahmatNYA..
secebis kenangan..
arwah tokki penah main teka teki .. banyak2 benda, benda apa yang semua org sama je bunyinye.. lebih kurang gitula soalannya.. dan aku tak dpt jawab.. jwpannya ialah bunyi org menangis.. huwa..wa... bunyi org menangis kan mcm sama.. dah lama dah ni..xingat plak bila..
n.. yg paling terkesannya.. rumah aku memang terletak sangat berhampiran ngn kebun tokki.. jadi masa dulu-dulu, selalula tokki pegi kebun.. dulu kebun nanas.. sekarang ni dah tukar.. tanam pisang, tanam jagung.. ubi.. em.. teringat la kat tokki tebas2 kebun... tanam2 jagung..
..n sebenarnya.. selama 2 hari ni.. mcm terasa arwah tokki ade lagi.. tp aku tahu lambat laun kene terima hakikat jugak... em..
sedih bila tgk perubahan tokki masa sakit.. time tu.. tokki demam, sakit kuat gak la.. lepastu dah sembuh sehari.. masa sembuh tu la.. arwah tokki pegi kebun.. dan memang kerja kerasla tebas semak-samun.. sebab nak buat batas untuk tanam jagung.. memang pulun habis masa tu..
dan lepas tu sehari dua.. arwah tokki sakit semula.. demam lagi..time tu aku tgh cuti 3 bulan.. lama sangat sakit.. sampai la 19hb tu.. arwah tokki dah tenat sgt..
em..18hb malam.. hampir semua kaum keluarga terdekat, makcik pakcik, sepupu2 datang.. bacakan yaasin.. tokki dah tenat sangat.. pastu bawak pi hospital gak malam tu.. dalam kol 11 malam.. lepastu dalam jam 12 aku balik rumah.. tak sampai 30 minit kat umah.. dapat berita tokki dah xde ..( time tu kat hospital), jadi aku dan ayah pon pegi balik umah toklang..
tunggu jenazah tokki sampai.. dalam kol area 1-2 pg.. semua dah nangis2..
gtula.. sampai ke pagi tak tido...
baca yasin...
n pagi tu.. ramai la sedara mara, jiran2 datang.. baca tahlil.. n solat jenazah..
n kucup jenazah tokki buat kali terakhir..
dan hantar pi tanah perkuburan...em.. first time rasai keadaan ini...
dan 2 malam buat kenduri tahlil...
malam td la baru hbs tahlil..
alhamdulillah... kenduri tahlil berjalan baik...
semoga arwah tokki tenang di sana....
amin...
n kepada sepupu2 yang kat oversea.. mira, nadiah, syazwan, ami, sarah, shafiq.. diorg xdpt balik.. apapun semoga doa2 kalian akan sampai jua kepada arwah tokki.. amin...
k.. tu je ..
Rest in peace...

5 comments:

mira said...

:(

Saffa Nadiah said...

hurm..=( still xboleh tahan kalau fikir pasal tokki. bersalah sngat sebab sedih lame2. nadia pon baru first time rase kehilangan macam niyh.xsanggup nak hadapi lagi. sedih sangat. =((

AnaMusafir87 said...

slm nadiah.. muge tbh ..
mira pon ye.. =(

AnaMusafir87 said...

slm nadiah.. muge tbh ..
mira pon ye.. =(

AnaMusafir87 said...

slm nadiah.. muge tbh ..
mira pon ye.. =(