Sunday, May 30, 2010

+Bahagia..kah? +

bahagia yang perlu di cari...

salam..
sungguh indah pemandangan hijau di atas.. sangat mendamaikan andai benar-benar dapat menikmati kesegaran hijaunya di waktu pagi.. sejuk mata memandang, sejuk lagi perasaan damai itu.. (>_<) hee. mcm berpuitis pulak saya ni.. Alhamdulilah sehingga ke saat ini, saya masih lagi diberi kesempatan olehNya untuk mencoretkan tulisan-tulisan hati di laman blog ini.. biarpun blog ini tidak sehebat blog2 individu hebat yang dikenali ramai, yg dapat menarik ramai pengunjung.. namun, saya tetap bersyukur kerana masih mempunyai satu medium untuk meluahkan rasa, menyuarakan pendapat dan berkongsi rasa hati dan pengalaman.. biarpun wadah2 perkataan saya ini tidaklah secanggih mana.. tapi kita harus bersyukurlah dengan apa yang ada kan?.. kalaupun tiada insan yang sudi membaca, tapi biarlah saya coretkan juga di sini.. kerana kita tidak tahu bila lagi kita boleh menulis, mungkin esok lusa atau sesaat dua kita sudah di panggil olehNya.. mungkin ini akan menjadi kenangan terakhir bersama blog ini.. apa-apapun boleh terjadi kan? :-) 
hari ini seolah-olah hari baru saya.. alhamdulillah petang td saya telah berpindah ke rumah kawan saya di hillpark..terima kasih kepada  ibu ayah yg tak habis-habis dan tak jemu2 membantu diri ini.. terima kasih jua kepada maziah n kwn2 rumah RB yg sudi menumpangkan sy di rumah mereka utk sebulan ini..(sehingga 3 julai) until tamat tempoh latihan industri saya...insyaallah..
waktu cuti jumaat dan sabtu saya isi bersama keluarga di kampung.. ya, waktu cuti yang menggembirakan ;) kucing saya yg si hitam itu pula telah semakin membesar.. hehe.. sgt suka bermain.. (sy sayang kucing saya). gembira dapat bertemu dengan si lebat..kucing berbulu lebat n comel.. yang sudi singgah di rumah saya utk makan huhu.. juga gmbira bertemu semua sanak saudara yg datang ke rumah dan ke rumah toklang..( achik, maknyah, apiz, esah, ika, amsyar, farah, afiq, mamakaklong).. hehe..:) best sgt...  tak lupe juga kepada ayade, mak uda, ijat, ayie, mirul.. sume sekali la. seronok benar mereka ketawa bila saya cerita pengalaman2 lucu saya ketika LI.. haha... ibu pula di samping bz2 dengan kuarga sempat jugakla pegi knduri kawin.. dpt la juga saya merasakan ole2 yg ibu bawa dr umah pengntin, he2.. ayah pula, lepas balik keje, konfirmla tido, sbb penat.,. hehe..;) juga asyik dok melayan kucing yg bernama jingga ( x suke ar kucing ni.. bising je. huhu.. ). juga saya turut terhibur dgn aksi n gelagat ayie, afiq n mirul yang mencuit hati...:) tak lupa juga kepada toklang yang kelihatan sangat hepi bila ramai cucu2 n anaknya balik hartu,. toklannnggg!! ;)) hehe..rumah toklang plak dah pasang air-con, wah.. best la dpt tdo umah toklang, sejuk jer.. di samping tu, achik juga ade kata, dok tunggu2 moksu sekeluarga yg bakal pulang ke malaysia pertengahan julai ni.. mesti xmuat nyer bila dok umah toklang. haha.. sume cucu2 toklang dah beso2.. hehe.. 

keluarga bahgia.. 
keluarga ceria..
itulah yg kami dambakan..
selagi nafas dikandung badan..
keluarga allahyarham haji kornin akan terus mengekalkan kemesraan...
amin.. 

he2... cedihla kalo cite bab2 keluarga ni. nak balik rumah~ ( hu2 dah beso pon home sick~)

apakah ini antara cebisan2 rasa bahagia?
mungkin.. insyaallah mudah2an..
bahagia bersama keluarga..

bagaimana pula dengan soalnya hati? bahagiakah hati? cewah2...:-p..

entahla.. bab-bab hati ini sukar ditafsir.. secara keseluruhannya.. insyaallah mudah2an ok la..
walau sepahit mana pon pengalaman2 lampau tu, mudah2an Allah gantikan dengan kebahagiaan. ada hikmah kan semua2 yg berlaku.. kite kenelah redha n berserah padaNya.. justeru, alhamdulillah, baru tadi saya terima satu permohonan maaf dari seseorang.. insyaallah n ya saya sudi memaafkan..dan hampir saja melupakan.. perkara salah faham yg dah lalu..apa guna lagi hendak di kenang.. yang penting kita teruskanlah hidup kita yg masih berbaki ini.. ehmm.. insyaAllah...

bunga bukan sekuntum, berkuntum2lah.. hehe.. boleh cari yg lain kan.. hu3

hehe.. pepatah di atas ni mesti dah biasa dengar.. of course la.. bunga kat bumi ni bukan sekntum.. ada banyak lagi yang lain.. cume, yang pentingnya, hendak mencari sekuntum yang betul2 sesuai n unggul buat kita. semua org mahukan yang terbaik.. jadi untuk mahukan yang terbaik, kita mestilah menjadi yang terbaik..itulah falsafahnya. ceewah.. 

okla.. sekian sahajalah coret-mencoret utk malam ni.. All The Best!~ insyaAllah...

Sunday, May 23, 2010

1 bulan 10 hari..

salam..
1 bulan 10 hari lagi masa yang tinggal utk saya menjalani latihan industri di UM sini..
selama permulaan 1 minggu, tugas yg diberikan adalah utk mengumpul sampel buccal swab daripada individu2 normal yg tiada epilepsi. pelbagai pengalaman menarik apabila berhadapan dengan pelbagai ragam manusia dari pelbagai bangsa, ada yg terasa lucu dan ada yg rasa mencabar.. tidak dinafikan, pada hari pertama tugasan itu, hati sgt berdebar2.. kekok hendak berkata-kata.. ;)) hee... alhamdulillah semakin hari sudah agak biasa biarpun masih sedikit kekok.. terima kasih kepada  zihan, ernchi dan shamsul yg pernah menolong saya dan minoo mengambil sampel.. huhu..
pada minggu kedua pula, kami masih lagi mencari sampel.. namun pada minggu tersebut saya juga belajar cara-cara mengestrak DNA drpd sampel berkenaan. pada mulanya agak sukar, kerana tidak biasa. kerja2 di makmal lebih perlukan perhatian kerana setiap langkah yg dijalankan harus mengikut method yang betul. terima kasih kpd shamsul dan yamuna yg menunjuk ajar cara dna extraction berkenaan.. ;)
 hee.. mcm skema plak ayat kt atas ni.. xtahu nak tulis apa.. saje nak mengupdate blog ni...  apa2pon smoga hari2 yg akan dtg akan memberi sinar kebahagiaan buat sy ketika melakukan tugasan.. huuu.. wslmzz

Thursday, May 20, 2010

+lagi2 Aurat..tak Bosankah??~ +

salam.. kali ini saya bawakan satu artikel yang saya copy bulat2 dr web www.zaharuddin.net. Artikel yang bermanfaat, tak rugi kalu baca! selamat mendalami agama.. smoga Allah membuka pintu2 hati kite utk menerima petunjukNYA..amin.


Aurat : Apa Sudah Jadi ?
Oleh
Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman
Semasa saya memberikan kuliah kepada satu kumpulan wanita yang terdiri dari golongan professional termasuk para Datin di satu daerah, ketika itu, sedang heboh isu wanita seksi ditangkap di sebuah kelab malam. Lalu timbul isu hak peribadi wanita untuk memakai apa jua pakaian yang diingininya, termasuk yang seksi. Lalu, semasa kuliah ini saya mengambil peluang bertanya kepada kumpulan wanita ini soalan mudah berikut :- 
 
"Apakah agaknya sebab wanita ingin memakai seksi dikhalayak ramai? Dengan skirt pendek, atau baju sendat dan nipis?"
Ada di antara mereka mula memberikan pandangan, tetapi kerana terlampau ramai yang bercakap, saya tidak mendengar butirannya. Apabila saya meminta seorang wakil, seorang menjawab dengan yakin.
" Untuk nampak cantik ustaz..." katanya sambil tersenyum malu.
Saya bertanya pula : "Agaknya kepada siapa nak ditunjukkan kecantikan itu?"
"Tentulah kepada kaum lelaki ustaz, kaum wanita pun iye juga.." sambungnya.
"Baiklah, jika lelaki tersebut sudah tergoda dengan kecantikan tu, lalu ingin menyentuh bahagian indah yang dilihatnya boleh tak ?" Tanya saya menguji.
" Isyh, ustaz ni.. tentulah tak boleh ustaz, dah kira ‘sexual harassment' (gangguan seksual) tu ustaz" dengan yakin sekali hujjahnya kali ini.
"Jika demikian, tidakkah para wanita merasakan, tindakan mereka yang memaparkan bahagian yang menarik di tubuh mereka itu juga merupakan gangguan seksual kepada lelaki?" Tambah saya.
" Erm, macam mana tu ustaz?" Tanya mereka dengan nampak sedikit bingung sambil berkerut dahi.
"Ye la, bila orang lelaki yang dah naik syahwatnya tu, kerana kecantikan peha wanita tu contohnya, mestilah terganggu syahwatnya, lalu terdetik keinginan seksualnya secara tidak terkawal" .."Kerana itu saya katakan berpakaian seksi adalah suatu bentuk gangguan seksual kepada orang lelaki di sekelilingnya"
"Cuba bayangkan, kucing yang lapar diacah-acah dengan ikan ‘fresh' yang digoyang-goyankan di hadapannya tentu geram kucing tu, malah silap haribulan, tentu diterkamnya muka orang yang mengacah juga" Tambah saya lagi memberi keyakinan.
"Tapi perlu diingat, tak semua kucing akan terkam, hanya yang amat lapar dan liar je, demikian juga lelaki, tak semua lelaki gagal kawal nafsunya, tetapi tak dinafikan bahawa ramai juga yang gagal dan liar"
"Akhirnya, kerana suasana yang tak sesuai, mungkin kerana ramai orang dan di tempat awam pula, terselamatlah wanita seksi itu dari terkaman lelaki liar tadi. Masalahnya, anak-anak perempuan kecil berumur 7 hingga 12 tahun yang mungkin menjadi mangsa tempiasan nafsu lelaki begini. Dan di ketika itu, samada wanita itu bertudung, berjubah, kanak-kanak dan sebagainya tidak lagi mampu menahan nafsu si lelaki seperti ini, asalkan suasana cukup sesuai (sunyi dan jauh dari pandangan ramai), akan dilepaskan nafsunya secara kekerasan" Terang saya dengan panjang lebar, mereka mengganguk dengan wajah serius kali ini.
Lebih terangnya, sama-sama fikirkan adakah jika para wanita yakin bahawa jika anda berada di hadapan Baginda SAW hari ini, adakah Rasulullah akan tersenyum atau sebaliknya? . Jika sebaliknya, bagaimana pula peluang wanita seperti ini untuk mendapat Syafaat Nabi SAW di akhirat kelak?. Benar, mungkin sesoerang wanita itu berjaya meraih pandangan istimewa dari kaum lelaki hasil pendedahan kecantikannya yang memukau. Tapi keseronokan itu hanyalah palsu dan sementara sahaja, serta tidak menambah sebarang nilai buat kehidupan kekal di Barzakh dan Akhirat selain menambahkan tahap azab sahaja. Apa yang jelas, pakaian yang ditunjukkan oleh wanita Arab yang solehah dengan penutupan aurat yang sempurna di zaman ini sudah tentu boleh memberi sedikit info kepada kita bahawa inilah mugkin pakaian yang dipakai oleh wanita Islam di zaman Nabi serta mendapat redha dari mata dan hati baginda SAW. Tidakkah para wanita hari ini juga berminat meraih redha dari mata dan hati baginda SAW?. 

 
BENARKAH MENUTUP AURAT DAPAT MENGELAK DARI WANITA DISAKITI?
 
Ramai wanita professional dan yang kurang didikan agama hari ini mencebik bibirnya apabila tajuk ini disebutkan, mereka tidak percaya langsung fakta yang saya sebut diatas. Malah ada yang berpendapat lelaki sengaja melakukan perkara buruk kepada wanita kerana ingin menunjukkan kekuasaannya terhadap wanita. Kerap benar saya dengar hujah ini di media massa.
Hakikatnya, sebagai hamba Allah SWT dan umat Rasulullah SAW kita diajar untuk merujuk Al-Quran dan Al-Hadith bagi mendapat kepastian tentang baik buruk dan benar salahnya sesuatu perkara itu. Dalam hal ini, Allah SWT berfirman :-
"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)
Jilbab, iaitu pakaian yang lebarnya semacam baju kurung untuk dipakai oleh kaum wanita bagi menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan "Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara (‘afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik.
Jadi jelasnya, bahawa ayat tersebut memberikan ‘illah (alasan) utama perintah ini adalah kerana bimbang wanita muslimah diganggu oleh orang-orang fasik dan menjadi perhatian orang-orang yang suka berzina. Bukanlah ketakutan yang timbul dari perempuan itu sendiri atau karena tidak percaya kepada mereka, sebagaimana anggapan sebahagian orang, tetapi ia adalah kerana sebahagian wanita yang suka menampakkan perhiasannya, berjalan dengan penuh lenggang lengguk dan bicaranya dibuat-buat manja, sering menarik perhatian nafsu lelaki dan menjadikannya sasaran orang-orang yang suka berzina. (Petikan dari kitab Al-Halal wal Haram fil Islam dengan sedikit pindaan)
Ayat ini juga jelas menunjukkan bahawa salah satu target utama menutup aurat yang diletakkan oleh Allah SWT adalah sebagai kaedah dan cara terbaik bagi mengelakkan wanita Islam dari diganggu dan disakiti. 

 
BANTAHAN KAUM WANITA
 
"Eleh, tetapi hari ini ramai juga wanita bertudung yang kena rogol, malah setengahnya kena bunuh dijerut dengan tudungnya pulak, kanak-kanak pun kena rogol dan bunuh. Ini maknanya, tudung bukan lagi penyelamat la ustaz. Ha..macam mana ustaz nak jawab tu ?. Hujah balas yang selalu saya dengar bila isu ini ditimbulkan.
"Pernah tak anda merasa amat marah sepanjang hidup anda ?" Tanya saya kembali.
"Pernah juga ustaz..kenapa ustaz, apa kaitannya?" Bingung sekali lagi mereka nampaknya.
"Biasanya bila seseorang itu sedang amat marah, sempat tak agaknya ia berfikir bahaya atau tidak tindakan yang dibuatnya sebagai contoh; ada orang yang sedang marah kerana bising tangisan kanak-kanak, maka ditendang (seperti berita yang saya baca di akhbar baru-baru ini), ditolak jatuh tangga, ditekup wajah kanak-kanak itu dengan bantal dan macam-macam lagi bagi menghilangkan kemarahan atau gangguan bising itu, setelah beberapa ketika mungkin baru seolah-olah dia tersedar, lalu cemas dan mungkin menyesal"
"Demikianlah juga nafsu jahat, bila ia berada di tahap tinggi, ia tidak lagi melihat samada kepada pakaian dan umur wanita mahupun isteri orang dihadapannya, sasarannya hanya mendapatkan hajat jahatnya, kerana itulah wanita yang menutup aurat dengan sempurna serta kanak-kanak perempuan juga terancam, tanpa dapat dinafikan juga peranan vcd, laman, akhbar, majalah dan novel lucah " terang saya.
"Tapi macam mana pulak ayat tadi kata tutup aurat dapat mengelakkan wanita dari disakiti ?" Balas mereka dengan penuh minat kali ini.
"Jika kita lihat dengan teliti, ayat tadi sebenarnya ditujukan kepada seluruh kaum wanita. Ini bermaksud, jika sebahagian besar wanita tidak mentaatinya dan memakai pakaian seksi pula. Di ketika itu, faedah dan kebaikan dari tutup aurat bagi menjaga semua kaum wanita dari disakiti secara umum akan tergugat dariu mencapai matlamat umumnya. Sebenarnya, ayat itu nak beritahu bahawa seluruh wanita bertanggung jawab menjaga keselamatan kaum sejenisnya dengan menjaga aurat masing-masing" Jelas saya
"Maka bila ada yang seksi, ini bermakna, ia sedang mengancam kaum sejenisnya yang lain dan di tempat lain kerana telah menghidupkan nafsu kebinatangan lelaki jahat yang sedang tidur" 

 
PENGALAMAN MENUMPANG KE MASJID
 
Saya masih ingat, dalam perjalanan ke Masjid untuk menunaikan solat Jumaat di sebuah Masjid di Ibu Negara. Pejabat saya di Jalan Sultan Ismail dan pada hari tersebut saya menumpang kereta seorang rakan. Bersama kami  beberapa rakan sekerja yang lain. Tiba-tiba semasa berada di lampu trafik, tiba-tiba suasana dalam kereta agak bising dengan bunyi..uiiiii..oii...peh..mengancam...dan sebagainya, diikuti dengan kata-kata :
"Astaghfirullah..korang ini teruk betul la, kan ustaz ada dengan kita ini.." Kemudian "disambut dengan kata rakan di belakang, ye la..ini la yang bagus kita pergi masjid dengan ustaz, terjaga sikit"
Anda tentu dapat menggagak apa yang dilihatnya? Alhamdulilllah saya tidak sempat melihat apa-apa kerana sedang membelek pelbagai mesej soalan hukum hakam tertunda yang memenuhi telefon bimbit saya. Bila saya tanya, kenapa? dengan malu-malu mereka menyalahkan sesama sendiri akibat ‘gatal mata' melihat skirt-skirt pendek wanita KL, samada wanita Melayu mahupun Cina disekitar kawasan segitiga emas itu.
Cuba bayangkan, perasaan lelaki-lelaki ini. Mereka dalam perjalanan ke masjid, semuanya juga telah berumah tangga, tapi nafsu masih teransang apabila didedahkan kepada permandangan seperti itu. Jahatkah mereka?
"Gatal dan dah miang sangat kot orang lelaki ni, memang teruk mereka ni, tak sangka, harap suami kita tak macam ni" mungkin itulah yang akan dikatakan oleh sebahagian besar pembaca wanita sekarang ini. 
Tapi itulah cabaran terbesar lelaki wahai kaum wanita, iaitu ANDA, wanita dan seluruh kecantikan yang dikurniakan Allah SWT kepadanya sebagai ujian, ia disebutkan oleh Allah SWT :
زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين ..
"Dihiaskan (diuji) bagi manusia itu, nafsu syahwat dan keinginan serta kecintaan kepada wanita, anak-anak, harta..."
Ayat ini dengan jelas menyebut syahwat utama lelaki adalah pada wanita. Nabi SAW juga pernah bersabda :
ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء
Ertinya : "Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita" (Riwayat Al-Bukhari, 7/11, bab Zikir & Doa ) 

 
ANTARA LAWAK & HUKUM
 
Saya juga masih ingat, sewaktu di tempat lama, rakan-rakan sepejabat sering kali apabila mereka terlihat aurat wanita sebegini akan disebut .. "tak pe ustaz kan, pandangan pertama tak berdosakan?". Sedih saya melihat sikap sebahagian umat Islam hari ini yang kerap mempermainkan hukum hakam akibat kejahilan mereka.
Sebuah hadith : "Dari Jarir bin Abdullah, ia berkata: Saya bertanya kepada Rasulullah s.a. w. tentang melihat (aurat wanita) secara tiba-tiba tanpa sengaja. Maka jawab Nabi: Palingkanlah pandanganmu itu!" (Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi) - Iaitu, Jangan kamu ulangi melihat untuk kedua kalinya sebagainya datang dalam hadith Nabi kepada Sayyidina Ali r.a.
Apabila ia adalah sebuah hukum, maka adalah tidak harus sama sekali sesiapa juga mempermainkan apa jua berkaitan dengannya. Nabi SAW bersabda :-
ان العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزلّ بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب
Ertinya : " Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat" ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988) 

 kesalahan menutup aurat..


KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT
 
Ketika ini, saya mengambil masa sekitar satu jam untuk ke pejabat, memandu kereta dari Puchong ke Jalan Sultan Ismail. Setiap hari, laluan jalan pergi dan pulang ini akan mempamerkan kejahilan wanita Islam hari ini tentang penutupan aurat. Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut :- 
 
KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.
KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.
KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.
KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.
KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya. 
 
Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :
"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)
Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut ‘juyub' kata jama' (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.
Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.
Menurut Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam ayat itu pula, iaitu apa saja yang dipakai berhias dan untuk mempercantik tubuh, baik berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut dan potongan tubuh, ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan sebagainya.
Dalam ayat di atas Allah memerintahkan kepada orang-orang perempuan supaya menyembunyikan perhiasan tersebut dan melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah tidak memberikan pengecualian, melainkan apa yang terzahir. Oleh karena itu para ulama kemudian berbeza pendapat tentang erti apa terzahir itu serta ukurannya.
Misalnya sahabat besar Nabi seperti Ibnu Abbas r.a, ia berkata dalam menafsirkan apa yang terzahir itu adalah : celak dan cincin.
Yang berpendapat seperti ini ialah sahabat Anas Bin Malik. Justeru, harus dilihat celak dan cincin wanita, bererti boleh dilihatnya juga kedua tempatnya pemakaiannya, iaitu muka dan kedua tapak tangan. Demikianlah apa yang ditegaskan oleh ulama Tabien seperti Said bin Jubair, 'Atha', Auza'i dan lain-lain.
Bagaimanapun Ummul Mukminin Aisyah r.a, Qatadah dan lain-lain menisbatkan gelang sebagai perhiasan yang boleh dilihat. Dengan demikian, maka tempat letak gelang iaitu di pergelangan tangan adalah dibolehkan jika tiada fitnah. Tetapi berkenaan batasnya dari pergelangan sampai ke siku, masih diperselisihkan. Seeloknya di jauhi dari mendedahkannya. 
Menurut Syeikh Al-Qaradawi juga, ini tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai oleh perempuan-perempuan zaman sekarang untuk memakai gincu dan bedak merah di pipi serta kuku. Make-up ini semua termasuk berlebih-lebihan yang sangat tidak baik, yang tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah. Sebab perempuan-perempuan sekarang memakai itu semua di luar rumah, adalah untuk menarik perhatian laki-laki. Jadi jelas hukumnya adalah haram.
Namun, kiranya sesempurna mungkin seorang muslimah harus bersungguh-sungguh untuk menyembunyikan perhiasannya, termasuk wajahnya itu sendiri kalau mungkin, demi menjaga meluasnya kerusakan dan banyaknya kefasikan di zaman kita sekarang ini. Lebih-lebih kalau perempuan tersebut mempunyai paras yang cantik yang sangat dikawatirkan akan menimbulkan fitnah.
"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (an-Nur: 31)

Kesemua jenis berpakaian yang disebut tadi adalah diharamkan secara sepakat seluruh Ulama Islam. Pengarahan ini tertuju kepada perempuan-perempuan mu'minah, dimana mereka dilarang keras membuka atau menampakkan perhiasannya yang seharusnya disembunyikan, misalnya: perhiasan telinga (anting-anting), perhiasan rambut (sanggul); perhiasan leher (rantai), perhiasan dada (belahan dadanya) dan perhiasan kaki (betis dan gelang kaki). Semuanya ini tidak boleh dinampakkan kepada laki-laki lain. Mereka hanya boleh melihat muka dan kedua tapak tangan yang memang ada rukhsah untuk dinampakkan.
Amat jelas dari dalil al-Quran dan al-Hadith bahawa Islam mengharamkan perempuan memakai pakaian yang membentuk dan nipis sehingga nampak kulitnya. Termasuk diantaranya ialah pakaian yang dapat menampakkan bahagian-bahagian tubuh, khususnya tempat-tempat yang membawa fitnah, seperti: buah dada, paha, dan sebagainya.
Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)
Mereka dikatakan berpakaian, karena memang mereka itu melilitkan pakaian pada tubuhnya, tetapi pada hakikatnya pakaiannya itu tidak berfungsi menutup aurat, karena itu mereka dikatakan telanjang, karena pakaiannya terlalu tipis sehingga dapat memperlihatkan kulit tubuh, seperti kebanyakan pakaian perempuan sekarang ini. ( Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Dr Yusof Al-Qaradawi)
‘Bukhtun' adalah salah satu macam daripada unta yang mempunyai kelasa (punuk) besar; rambut orang-orang perempuan seperti punuk unta tersebut karena rambutnya ditarik ke atas.
Disebalik keghaiban ini, seolah-olah Rasulullah melihat apa yang terjadi di zaman sekarang ini yang kini diwujudkan dalam bentuk dandanan rambut, dengan pelbagai macam bentuk dalam salon-salon kecantikan, lebih parah pula apabila kaum lelaki pula yang bekerja di salon seperti ini...

 
Larangan Nipis
Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abubakar pernah masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya. Kemudian baginda SAW berpaling dan mengatakan:
"Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya), tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini -- sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Riwayat Abu Daud)
Walaupun terdapat perawi lemah dari hadis, tetapi diperkuat dengan hadis-hadis lain yang membolehkan melihat muka dan dua tapak tangan ketika diyakini tidak akan membawa fitnah.
Dr Yusof Al-Qaradawi menegaskan bahawa melihat secara normal kepada wanita atau lelaki, kepada selain aurat, selama tidak dilakukan dengan syahwat dan berulang-ulang, hukumnya adalah halal. (Al-Halal Wal Haram Fil Islam) 

 
KESALAHAN KESEMBILAN : Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.
 
Diriwayatkan dalam sebuah Hadith :-
يرحم الله المتسرولات
Ertinya : Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah dalamnya) (Riwayat Al-‘Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .
Menurut Imam Mujahid, hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai respond Rasulllah SAW memuji dan menyebut hadith di atas. ( Al-Bayan wa At-Ta'rif, Ibn Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)
Berdasarkan dalil ini juga, bermakna Allah sentiasa melaknati wanita yang tiadk berseluar panjang (di sebelah dalamnya) semasa naik kenderaan. Demikian menurut kaedah Mafhum Mukhalafah di dalam ilmu Usul Fiqh.
  

KESALAHAN KESEPULUH : Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki.  
Samada menyanyi mahupun bernasyid. Tiada dakwah yag sesuai buat wanita menerusi nyanyian kerana sesaat sahaj ia berada di atas pentas dengan pakaian canggihnya, seribu mata lelaki yang memandangnya..kita tidak tahu dimanakah mata lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan lelaki yang rosak hatinya akan dibuai nafsu, walaupun penasyid wanita itu sedang mendendangkan lagu ketuhanan.
Larangan ini datang dari Firman Allah SWT : "Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit." (al-Ahzab: 32)

 
TUJUAN TUNTUTAN MENUTUP AURAT
 
Berdasarkan dalil Al-Quran dan al-Hadith, amat jelas bahawa isu aurat bukanlah isu remeh dan cabang. Ia adalah termasuk dalam katergori hukum qati'e dan usul. Malah ia juga merupakan salah satu dosa utama yang amat diperjuangkan oleh Syaitan. Ini adalah kerana, dengan terbukanya aurat, maka ia boleh mencambahkan dosa-dosa lain seperti zina, mengandung anak luar nikah, bercerai suami isteri akibat curang, membunuh anak luar nikah, putusnya hubungan keluarga dan pelbagai lagi. Perihal Syaitan mensasarkan dosa 'buka aurat' ini sebagai dosa pilihan utamanya ada disebutkan dalam Al-Quran dari firman Allah ertinya :-
" Maka Syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya .." Al-A'raf : 20)
Ringkasnya, antara tujuan utama diwajibkan umat Islam lelaki dan wanita untuk menutup aurat adalah :-

a)       Perbezaan dengan binatang.
Allah SWT berfirman :
" Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)
Amat jelas dari ayat ini, penutupan aurat ditujukan kepada sesiapa sahaja yang termasuk dalam kategori anak Adam iaitu manusia. Justeru barangsiapa yang berpaling dari arahan ini, secara langsung ia menjatuhkan tahapnya selari dengan binatang yang tiada cukup kemampuan dan aqal bagi menjalankan arahan penutupan aurat.

b)       Agar kaum wanita tidak disakiti
Ia berdasarkan ulasan yang telah saya buat sebelum ini bersandarkan firman Allah SWT dari surah Al-Ahzab ayat 59.

c)        Tanda atau seperti uniform kepada penganut agama Islam.
Ia juga boleh difahami dari surah Azhab ayat 59 tadi apabila Allah SWT menyebut : « .. yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam).. »
Dari sini jelas, menunjukkan salah satu fungsi tutupan aurat juga adalah sebagai syiar diri sebagai penganut Islam. Firman Allah : « Barangsiapa yang membesarkan syiar Allah maka ia adalah dari tanda ketaqwaan hati »
  
d) Tanda profesionalism dalam sistem pemakaian Islam. Kita dapat memerhati bagaimana ‘trend' sesebuah organisasi atau restoran hebat hari ini pasti meletakkan ‘dress code' tertentu bagi kakitangannya dan para tetamunya. Ia pastinya bertujuan penjagaan standard khas bagi organisasi dan restoran itu di tahap tertentu. Sebagai contoh, kita tidak akan dapat melihat individu berselipar Jepun di sebuah Persidangan Antarabangsa di PICC, Putrajaya mahupun di kalangan kakitangan PETRONAS di pejabat mereka di Menara Berkembar. Semua menjaga ‘standard' berbanding Tauke kedai runcit yang tidak beruniform.
Justeru, Islam adalah satu agama dan cara hidup yang profesional pastinya begitu lengkap menyediakan panduan melengkapi setiap sudut kehidupan manusia. Dari hal-hal yang sulit seperti urusan di dalam tandas hinggalah ekonomi dan kenegaraan. Walaupun demikian, Islam tidak mengarah umatnya membuat perkara yang tidak rasional, justeru, sudah tentu ‘standard'  pemakaian yang diletakkan ini tidak membebankan bahkan ia amat bertepatan dengan logik aqal manusia yang sihat.

e)       Sebagai ujian bagi manusia untuk melihat tahap ketaatan mereka kepada Allah SWT.
Saya kira hal ini amat jelas, dari firman Allah ertinya : Dijadikan hidup dan mati adalah untuk menguji siapakah yang terlebih baik amalannya" (Al-Mulk : 2)


DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER
 
Ungkapan ini kerap saya dengari, saya yakin anda juga mungkin kerap mendengarnya. Kata-kata dari wanita yang tidak menutup aurat yang sering mendakwa bahawa hatinya baik dan suci walaupun ia berpakaian seksi serta mendedahkan aurat.
"Orang wanita bertudung pun banyak yang jahat hari ini, berzina, khalwat dan macam-macam lagi" Katanya memberi buah fikirannya.
"Malah, kami juga baik, kami tak kacau orang, tak mengumpat dan buat benda-benda tak elok" tambah wanita ini lagi.
Benarkah hujjah mereka?. Benarkah penampilan luaran tidak terpakai di dalam Islam ?. Ada juga yang sudah semakin ‘advance' hujahnya lantas berhujjah dengan sebuah maksud hadith Nabi yang sohih iaitu :
"Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh, rupa luaran dan harta kamu, tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu"  (Riwayat Muslim)
Simpati bercampur kesal saya mendengar bagaimana terdapat orang yang sewenangnya berhujjah dengan hadith untuk menyokong nafsunya. Hanya digunakan Islam dalam hal yang selari dengan kehendaknya sahaja.
"Seorang pekerja yang dijumpai oleh majikannya sedang bermain ‘game' semasa waktu kerjanya sedangkan dokumen yang dipinta si boss masih tidak disiapkan, lalu si majikan berkata: "Macam mana kamu nak cemerlang dalam kerja kalau begini sikap kamu"
Lalu jawab si pekerja : " Saya luaran je nampak main ‘game' boss, tapi hati saya ikhlas dan saya kerja dengan cemerlang"
Adakah anda rasa si boss boleh menerima cakap pekerjanya itu ?. Adakah Allah SWT boleh mengganggap hati seseorang itu suci dan baik dengan melanggar perintahNya ?
Hakikatnya, sesuatu untuk baik dan suci mestilah ditentukan mengikut neraca Allah dan RasulNya, bukannya neraca pemikiran kita semata-mata. Jika merujuk kepada neraca Islam, Nabi SAW pernah bersabda ertinya :
"Ketahuilah, bahawa di dalam diri anak Adam itu ada seketul daging, yang bila ianya baik maka baik seseorang itu, dan apabila buruk, buruklah amalan seseorang itu, ketahuilah, ia adalah hati" (Riwayat Muslim)
Berdasarkan hadith ini, menurut neraca Islam kebaikan hati seseorang boleh dilihat di peringkat pertamanya dari tindak tanduknya. Ertinya, bila tindakannya sentiasa menyalahi kehendak dan hukum yang diletakkan Islam, ia adalah tanda kekotoran hatinya. Jika tindakan luarannya pula bertepatan dengan kehendak Islam, maka adalah harus ianya dianggap baik pada peringkat pertama iaitu neraca luaran orang ramai, adapun baik di peringkat kedua adalah samada hatinya bertujuan kerana Allah ata selainnya seperti sekadar menunjuk-nunjuk sahaja.
Justeru, 'we can judge a book by its cover in certain cases' iaitu apabila perkara asas Islam dilanggar, maka sudah tentu ‘that cover is reflecting what's inside the heart of a person'.
Menghukum berdasarkan yang zahir ini bertepatan dengan hadith :
إنما أنا بشر , وإنكم تختصمون إلىّ , ولعلّ بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض , فأقضي بنحو ما أسمع , فمن قضيت له من حق أخيه شيئاَ فلا يأخذه , فإنما أقطع له قطعة من النار
Ertinya : Sesungguhnya aku hanya manusia, dan kamu sentiasa membawa kes pertikaian untuk di selesaikan olehku, dan mungkin sebahagian kami lebih cekap berhujjah dari sebahagian lainnya, maka aku telah memutuskan hukuman berdasarkan apa yang kudengari sahaja. Barangsiapa yang telah ku jatuhi hukuman dan hukuman itu mengambil hak yang lain (akibat kurang cekap pihak yang benar dalam berhujjah), maka jangalah kamu mengambilnya, sesungguhnya ia bakal menjadi sepotong api neraka" (Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan lain-lain ; Rujuk Naylul Awtar,  8/632, no 3920 )
Hadith ini dengan jelas menunjukkan seorang hakim dalam Islam akan membuat hukum berdasarkan info dan bukti zahir yang diberikan. Demikian juga dalam kes penutupan aurat, tanpa menutupnya adalah tanda keingkaran hati terhadap arahan Allah. Mana mungkin hati begini boleh dianggap baik oleh Islam.
Kaum wanita perlu menyedari bahawa dengan pembukaan auratnya, setiap lelaki yang melihatnya akan memperoleh dosa setiap kali ia memandang. Tetapi yang beratnya adalah si wanita bukan mendaat satu dosa bagi kesalahan itu, tetapi juga meraih setiap dosa semua lelaki yang memandangnya. Bayangkanlah berapa banyak dosa yang diperolehi hanya dengan pembukaan aurat di satu hari. Ia berdasarkan sabda Nabi SAW
من سن في الإسلام سنة سيئة فعليه وزرها ووزر من عمل بها من غير أن ينقص شيئاً
Ertinya : Sesiapa yang mempelopori sesuatu yang buruk, maka ke atasnya dosa dan dosa setiap orang yang membuatnya tanpa sedikit kurang pun dosanya.." ( Riwayat Ahmad dan lain-lain : Sohih )
Termasuklah dalam erti mempelopori, apabila seseorang itu mempelopori pembukaan auratnya di hari itu, yang menyebabkan lelaki melihatnya mendapat dosa. Pastinya, si wanita itu juga mendapat dosa tanpa kurang bagi setiap mata yang memandang. Adakah hati orang sebegini boleh dikira baik ? setelah gunungan dosa mengaratkan hatinya ?.
Sesungguhnya Allah itu maha adil dan maha pengasih. Segeralah mendapatkan kasih sayang Allah dengan mentaatinya. Bagi yang berdegil, tiada kata yang dapat diberikan kecuali ;  Yakinilah bahawa Allah itu benar, RasulNya juga benar, Syurga dan Neraka juga benar. Jika mempercayainya maka mengapa tindakan masih seolah meraguinya. ? 
 
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman 
Kuala Lumpur
23 Muharram 1428H
11 Feb 2007
 

Wednesday, May 19, 2010

exam oh exam..

 tears of silence..

salam..
result exam bagi subjek sains telah pon di tampal di ISB, fac sains..
hmm.. 'ala kulli hal.. kita kene panjatkan syukur pada Allah.. sekurang2nya tak de yg fail..
walaupun result kali ini (subjek sains) agak jatuh..
huhu.. tp tawakkal je la kan.. (T_T)
sMoga ada yg lebih baik.. amin..

sekian.. laporan berita utk hr ini.. huuu3

Monday, May 17, 2010

+Himpunan Bantah JUDI!! +

polis halang himpunan bantah Judi..


SaLAM...
apa lagi hendak di kata duhai tanah airku tercinta..
apabila yang haram di halalkan..
dan yang halal di haramkan...
di mana barakahnya sebuah  negara,..
Baldatun Toyyibun..Rabbul Ghafur....

apalagi hendak di kata..
apabaila pihak2 berkuasa menghalang kelompok yang ingin
menegakkan kebenaran,,

bagi saya.. memang tak patut!! dan memang tak patut (100x ) kerajaan malaysia meluluskan lesen perjudian sempena musim bola sepak ini.. tindakan ini sangat salah..dan terang-terangan telah mempersendakan hukum agama.. tapi mereka berdegil dan angkuh, tidak ambil kira langsung pandangan ulamak dan golongan rakyat yang masih sayangkan malaysia..
inikah bahana 1 malaysia yang dibangga-banggakan??
tepuk hati, tanya iman!
renung2.. dan fikir2kanlah sendiri...

Friday, May 14, 2010

statistik anak haram..

huu....

salam.. satu artikel menarik dr emel saya utk dikongsi bersama.. 

STATISTIK ANAK 'haram'
Seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu (2009)
Lebih kurang 2 orang anak luar nikah lahir setiap jam di Malaysia pada tahun lepas sahaja, nauzubiLLAH. .

Statistik dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009, pendaftaran ‘anak luar nikah’ di MALAYSIA ku: ( yang berdaftar)

Kaum
jumlah kes
1
Kaum – kaum lain
91 922
2
MELAYU ( ISLAM)
74 723
3
India
23,696
4
Cina
23,692
74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.
Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat!
Rujukan: Mingguan Malaysia dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

Merujuk kepada khutbah jumaat 9 April 2010.
Khatib menekankan isu dan gejala soasial yang tiada nokhtahnya terutama kes buang bayi dan zina, pada akhir khubah kahatib menyimpulkan jumlah dan statisti anak luar nikah atau anak tidak sah taraf atau lagi buruk sesetengah masyarakat melebal sebagai anak haram, nauzubillah, dan suatu persoalan yang ditimbulkan dan tidak dirungkaikan oleh khatib, iaitu SEKARANG TAHUN 2010, JADI SIAPAKAH MEREKA INI PADA TAHUN 2040?..
Berdasarkan persoalan ini, makmum diminta berfikir dan manjawab soalan berkenaan,
Saya terfikir, siapakah mereka ini? Merujuk kepada  Jumni Nelli, dadi fakulti syariah dan ilmu hokum university Indonesia suska

Status anak diluar nikah, disamakan statusnya dengan anak zina dan anak lian, oleh karena itu maka mempunyai akibat hukum sebagai berikut:
(a). tidak ada hubungan nasab dengan bapaknya. Anak itu hanya mempunyai hubungan nasab dengan ibunya. Bapaknya tidak wajib memeberikan nafkah kepada anak itu, namun secara biologi ia tetap anaknya. Jadi hubungan yang timbul hanyalah secara manusiawi, bukan secara hukum.
(b). tidak ada saling mewaris dengan bapaknya, karena hubungan nasab merupakan salah satu penyebab kerwarisan.
(c). bapak tidak dapat menjadi wali bagi anak diluar nikah. Apabila anak diluar nikah itu kebetulan seorang perempuan dan sudah dewasa lalu akan menikah, maka ia tidak berhak dinikahkan oleh bapak biologisnya.

Mengikut fakta berkenaan, siapakah merea? Layakkah mereka mewarisi harta ‘bapa  mereka’, layakkah mereka menjadi saksi kepada sesuatu hukum hudud? Layakkah mereka waris untuk bapa mereka? Siapakah merea? ..

Sahabat sekalian,, Anak-anak ini tidak bersalah dan beban kesalahan tidaklah ada pada anak-anak ini. Malah jauh sekali untuk menghukum mereka.. Lazimnya dan hakikatnya inilah masyarakat kita. anak luar nikah di pandang cukup jelik dan hina.

Seorang ibu pernah membangkitkan isu ini di radio IKIM, sedikit menjawab persoalan khatib tadi, ibu berkenaan berkata, seramai 74 723 anak luar nikah melayu islam ini akan membesar menjadi kanak-kanak, ramaja dan bakal mendirikan rumah tangga, ia iaitu pada tahun 2040 usia mereka lebih kurang 30 tahun, dan saya sebagai ibu yang mempunya anak yang sah dan dijaga, apakah perasaan  saya apabila anak kesayangan saya ingin berkahwin, dan didapati bakal menantu saya itu adalah anak luar nikah? Apakah status dan keturunan cucu saya nanti? Zalimkah saya jika saya menghalang perkahwinan anak saya ini demi untuk saya menjaga nasab keturunan saya ini?. Dan bagi anak – anak bujang, apakah perasaan mereka bila didapati bakal isteri mereka sudah BERZINA dan mempunyai anak? Siapakah mereka ini?

Maka ditimbulkan persolalan siapakah yang bertanggungjawab dalam gejala ini, Khatib lemparkan suatu ayat dalam surah Ar-rum ayat 21 yang berbunyi:

“Dan diantara tanda-tanda kekuasaannya adalah  Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepdanya, dan dijadikannya diantara kamu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikin itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”

Maka jelaslah, masalah ini adalah tanggung jawab KITA sendiri, untuk menjaga kehormatan dan kesucian diri sendiri, isteri, anak-anak dan seluruh ahli keluaga, tundinglah kesalahan pada diri sendiri maka berubahlah, bertaubatlah demi kecintaan dan ketaatan kepada ALLAH.

Allah maha penerima taubat, dalam surah Ar-rum ayat 30

“kembali bertobat kepada-Nya dan bertakwalah kepada-Nya serta dirikanlah salat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan”


p/s: semoga kita dapat ambil ikibar....

Thursday, May 13, 2010

+JaeJoong...+

kim jae joong..

xde entri. saje letak gamba ni..

Wednesday, May 12, 2010

Lunch our~ My new pLace..

muka-muka lapar (kot?) hehe.. we're waiting for food.. pRof zahurin belanja semua..

bergambar bersama prof zahurin (tudung coklat) , n minoo (tudung hijau) dan semua yg terbabit :)

salam..
11 may 2010, merupakan hari kedua saya berada di jabatan farmakologi, (lab farmakogenomic). tugasan sebagai seorang pelajar LI, telah bermula pada hari itu. Agak mencabar, dan memang mencabar la bagi saya, sebab pengalaman pertama approach orang utk mintak sampel saliva mereka. huhu.. Prof zahurin letakkan saya di bawah student Phd nya iaitu Minoo. Minoo sedang menjalankan kajiannya terhadap tindakbalas sejenis drug (anti epilepsi) terhadap pesakit epilepsi (sawan).Seterusnya, tesis beliau berjaya dipublishkan.. alhamdulillah.. dengan kejayaan tersebut telah mengharumkan nama jabatan terbabit. Oleh kerana itu, Prof pun mengadakan jamuan lunch untk minoo dan semua staff2 lab farmakigenomic bersama beberapa pensyarah lain.
saya yang baru masuk ni..? hehe.. malu gakla nak join sebenonya, tapi dah di ajak sama.. so.. rezeki jangan ditolakkan? huhu.. Lunch sempena kejayaan minoo tersebut di sambut di KLGCC..(Kuala Lumpur golf and country club), bukit kiara.. saya pon pertama kali la jejak kaki kat situ.. nampak la padang golf yang beso. (ala2 sawah padi kot).. tak tahu nak makan apa, saya just follow je kawan saya ( zihan dan ern chi ). hehe.. menu: ayam bersalut telur+spagetti+cheese.. (sedap gak) n haha.. lucunya saya order air milo ais jer.. yg lain2 sume mcm order air jus2.. kire ok la tu kan milo ais, sedap gak.. 
cmtula pengalaman hari ke-2 saya kt tempat baru... huhu.. hari2 yang mendatang belum tentu lagi..smoga Allah mudahkan urusan saya dan juga kawan2 saya yng LI kat tempat lain.. rindu la kat kawan2 sume.. isk3..

all the best!~insyaallah..

Sunday, May 9, 2010

Setahun Bersama mu..



salam..

tiba-tiba saja saya ingin coretkan beberapa perkara setelah membaca blog cik permai (merangkap hosmate saya..) sudah setahun berlalu kami tinggal bersama.. dan baru tadi, (maghrib), cik permai sudah berangkat utk pulang ke negeri darul amannya.. pasti sunyi tanpanya. teringat segala kenangan2 bersama. bahkan bukan cik permai sahaja.. malah kesemua ahli hosmate saya.. 

yang pasti, pencarian tempat berteduh yang bermula awal tahun 2009,telah menemukan kami berlima..(hosmate, asiyah, masthurah, kak kinah (cik permai), dan kak syikin).. yang sudah setahun tinggal bersama.. (kecuali : 1/2 tahun- izzati, dan 1/2 tahun- hajar). yang pasti, kesemua susah senang serta kenangan terukir selama setahun itu akan diabadikan dalam memori indah saya. 

setiap pertemuan pasti ada perpisahan. itu pasti! entahla.. tiada ungkapan lain yang pasti disebut setelah berlalunya perpisahan melainkan K.E.N.A.N.G.A.N.. kerana hanya kenangan itu yang pasti akan membuatkan kita tersenyum dan menangis.. tidak dinafi dalam persahabatan akan ada yang terguris dan terhiris hati dan sanubari dek sikap dan tingkah laku kita tanpa disengajakan.. sepanjang hidup bersama, sememangnya sikap bertolak ansur, bermaaf-maafan serta berlapang hati perlu ada bagi mengekalkan persahabatan... jika tidak, pasti saja hubungan akan terus renggang..

setahun itu belum tentu cukup untuk dinikmati kerana ianya terasa amat sekejap.. belum puas untuk menghabiskan waktu-waktu bersama, belum puas untuk bergurau senda, belum puas untuk tersenyum dan sebagainya... entahlah.. pastinya inilah taqdir yang ditentukan Allah.. mungkin dengan sekejapnya masa ini, akan membuatkan kita lebih saling rindu.. hehe.. hmm.. insyaallah..

masih segar dalam ingatan, waktu saya dan asiyah menumpang disebuah bilik seorg sahabat di kolej xx.. hampir 2 minggu kami menumpang.. maklumlah, tak dapat kolej.. kami dah cuba beberapa, malah lebih 3 buah kolej utk mohon, namun hampa, masih tiada penerimaan.. baru terasa betapa susahnya waktu itu.. taqdir Allah lagi, kolej xx itu melakukan serbuan 'ganas' (hehe) ke atas penghuni2 kolej nya, utk check la siapa yang takde permit sah macam kami ni ( menumpang, tapi sebenarnya bukannye nak susahkan, sementara itu kami mmg berusaha, kami sedar, takkan la pihak2 kolej tak paham..kami ni student.. kami ada hak...waktu tu kuliah pon dah start.. huh...mcm luahan perasaan plak )..malang berbau.. memang berbau sebab dah tertulis di azali.. saya telah tertangkap.. terpaksala turun naik pejabat.. yg sedihnya sahabat yang menumpangkan kami pon turut sama..kene bayar denda. 
sedih.. akhirnya, usaha utk tunggu kolej mati begitu sahaja. dah tawar hati.. n alhamdulillah.. Allah bagi rzki, kami dapat rumah sewa di pantai permai.. dan waktu itulah kami mulakan hidup baru.. serumah dgn kak kinah, masthurah dan kak syikin.. waktu itu hanya berlima. tak lama kemudian tmbh 1 lagi.. sem depannye, tolak 1, tmbh 1 lagi iaitu hajar.. kehadiran hajar menambah serikan lagi kehidupan kami berlima.. saya suka hajar, dia seorang adik yang baik dan comel. ;))..ah..semuanya baik2.. saya syg sume.. :'-/..

kenangan:
asiyah: baik, suka bagi nasihat, kdg2 suka buat lawak2,cermat sangat..huh.., rajin puasa, hehe.. study kuat time exam dan lain2..

kak kinah: suka bercerita, lucu dan lawak, strategist,kakak yang baik, banyak tahu hal2 ekonomi dan politik, study smart  hehe..

masthurah: kawan yang comel, meow2.. suka gaduh2 comel ngn kak kinah n asiyah, bila study fokusss.. (takot arr bila tgk. hehe)

kak syiken: pandai bercerita, lawak, lagi2 bila dgn kak kinah.. hehe, pandai masak dan pandai bergaya, tahan lasak

hajar: seperti yang saya nyatakan td, baik, comel, buat org tersenyum, pandai, dan sebagainya..

tak lupa gak izzati: baik, rajin sgt2 study hehe, pemalu.

p/s: pendek kata..korg mmg best!! (^_^)..~

sahabat...

semalam, hanyalah tinggal sebagai kenangan,
dan hari ini kenyataan..
dan esok..Allah lah yang menentukan..
semoga dirahmati Tuhan..

seandainya aku pergi..
usahlah tangisi pemergian ini,
kita pasti kan bertemu lagi,
suatu masa nanti..
hanya pada ALLAH yang Mengetahui..

-abadikan segalanya dalam diari kehidupan kita!-

lastly, semoga tercipta lagi sebuah pertemuan buat kita, mungkin 2 tahun lagi. 5 tahun lagi, 10 tahun lagi.. masa itu, pasti setiap dari kita telah menjadi "seseorang".. hehe.. ya, mungkin seorang yang berjaya dalam kerjayanya, seorang isteri (ngeee~), seorang individu hebat, seorang hamba Allah yang masih terus menyusuri hidup dan lain2.. insyaallah...hanya dgn izin DIA.. 

bunga itu..utk mu..